Надрукувати

1 грудня 2023 р. відбулася Всеукраїнська науково-практична конференція з міжнародною участю «Проблеми утвердження в учнівської та студентської молоді української національної та громадянської ідентичності». Метою конференції було обговорення проблем, тенденцій та пошуку шляхів формування в учнівської та студентської молоді української національної та громадянської ідентичності.

Організаторами конференції були: Національна академія наук України, Національна академія педагогічних наук України, Інститут проблем виховання НАПН України, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» МОН України, Інститут історії України НАН України, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника (творча навчально-наукова лабораторія «Гірська школа Українських Карпат»), Університет Адельфи (Нью-Йорк, США), Український державний університет імені М.П. Драгоманова (кафедра всесвітньої історії та археології), Рівненський державний гуманітарний університет (кафедра педагогіки початкової, інклюзивної та вищої освіти), Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія, Комунальний навчальний заклад «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обл. ради», Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, НВК «Домінанта» м. Київ.

Конференцію модерували: Журба К.О. - завідувач лабораторії національно-патріотичного виховання Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України, доктор педагогічних наук, професор; Червінська І.Б. - завідувач творчої навчально-наукової лабораторії «Гірська школа Українських Карпат», професор кафедри педагогіки початкової освіти Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, доктор педагогічних наук, професор; Сойчук Р.Л. - завідувач кафедри педагогіки початкової, інклюзивної та вищої освіти Рівненського державного гуманітарного університету, доктор педагогічних наук, професор.

З вітальним словом до учасників конференції звернулися Кремень В. Г., Президент Національної академії педагогічних наук України, доктор філософських наук, професор, дійсний член (академік) Національної академії наук України, дійсний член (академік) Національної педагогічної академії України; Сисоєва С. О., академік-секретар Відділення філософії освіти, загальної та дошкільної педагогіки Національної педагогічної академії наук України, доктор педагогічних наук, професор, дійсний член (академік) Національної педагогічної академії України; Черничко С. С., ректор Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ, доктор з гуманітарних наук, професор; Шоробура І. М., ректор Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент Національної академії педагогічних наук України; Запухляк Р. І., проректор з науково-педагогічної роботи Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, кандидат фізико-математичних наук, професор; Павелків Р. В., перший проректор Рівненського державного гуманітарного університету, доктор психологічних наук, професор.

На пленарному засіданні піднімалися актуальні питання української національної та громадянської ідентичності. Зокрема, Бех І.Д., директор Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України, доктор психологічних наук, професор, дійсний член (академік) НАПН України розкрив концептуальні засади національної ідентичності у теоретичному осягненні взаємодії «педагог-вихованець»; Грушина А. Д., начальниця управління утвердження української національної та громадянської ідентичності Міністерства молоді та спорту України наголосила на формуванні та реалізації державної політики у сфері утвердження української державної та громадянської ідентичності»; Мірра К., директор ліберальних досліджень / соціальних наук (CPCS), голова відділу викладання, навчання та технологій, Педагогічного коледжу Рут С. Аммон, доцент Адельфійського університету розкрив трансформаційну методологію усної історії для сприяння стійкості та громадянським цінностям; Назаренко Г. А., проректор з науково-методичної роботи Комунального навчального закладу «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради», доктор педагогічних наук, професор зупинилася на принципах єдності в розмаїтті та суспільної інтеграції в контексті необхідності подолання наслідків російської насильницької асиміляційної політики; Журба М. А., завідувач кафедри всесвітньої історії та археології Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, доктор історичних наук, професор розкрив українську ідентичність у контексті делегітимізації російських імперських наративів у суспільному дискурсі; Бордюк В. М., заступник директора з науково-педагогічної роботи та комунікації Рівненського обласного інституту післядипломної освіти, кандидат педагогічних наук висвітлив питання духовної безпеки як стану захищеності життєво важливих інтересів особистості, суспільства, держави»; Коломоєць Г. А., начальник відділу науково-методичного забезпечення підвищення якості освіти Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» МОН України, кандидат педагогічних наук, старший дослідник звернула увагу на підвищення кваліфікації освітян з напрямку національно-патріотичного виховання»; Джус О. В., завідувач кафедри професійної освіти та інноваційних технологій Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, доктор педагогічних наук, професор акцентувала на лідерстві й інноваціях як чинниках формування національної і громадянської ідентичності; Дубяга А. П., завідувач відділу національного виховання, позашкільної та громадянсько-історичної освіти Донецького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти представив активні та інтерактивні методи формування національної ідентичності учнівської молоді; Качмар О. В., директор ННЦ педагогіки і психології вищої школи, доктор філософських наук, професор кафедри управління соціокультурною діяльністю, шоу-бізнесу та івентменеджменту Навчально-наукового інституту мистецтв Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника презентувала ідентичність як особливий соціокультурний феномен; Починок М. Д., директор Центру освітніх інновацій Івано-Франківської міської ради довела, що освітні проєкти є ефективним способом формування національної ідентичності української молоді.

Цікавою виявилася робота і в секціях, де науковці і педагоги-практики ділилися своїми напрацюваннями і методиками.

Інтерес викликали презентації Коваленко Н. І., заступника директора НВК «Домінанта» «Актуальні питання національно-патріотичного виховання учнівської молоді в контексті викликів сьогодення»; Галенко І. В., віце-президента Мережевої громадської організації «Міжнародна академія геоінформатики, кандидат технічних наук, «Командно-штабна гра «Кіберджура» як сучасна технологія національно-патріотичного виховання через профорієнтацію в хмарних технологіях організації простору ArcCIS OnLine»; Тимощука І. А., заступника начальника з навчально-виховної роботи Обласного ліцею з посиленою військово-фізичною підготовкою імені Костянтина Острозького Рівненської обласної ради м. Острог «Особи і особистості сучасної України»; Булейко Н. М., заступника директора з виховної роботи Опорного закладу «Демидівський ліцей Демидівської селищної ради Рівненської області» «Історична пам'ять як чинник формування національної та громадянської ідентичності учнівської молоді»; Яремович М. А., викладача, методиста КЗЛОР «Бродівський фаховий педагогічний коледж імені Маркіяна Шашкевича», Рівненського державного гуманітарного університету «Громадянська ідентичність та громадянська солідарність майбутніх учителів початкових класів НУШ» та ін.

Робота в секціях «ЖИТТЯ МОЛОДІ У БЕЗПЕЦІ ЯК СОЦІАЛЬНИЙ ВИКЛИК»; «НАЦІОНАЛЬНА І ГРОМАДЯНСЬКА ІДЕНТИЧНІСТЬ МОЛОДІ: НА ШЛЯХУ ДО ПЛЕКАННЯ»; «НАЦІОНАЛЬНА ІДЕНТИЧНІСТЬ: РОЗУМІННЯ ЖИТТЯ НАЦІЇ, ЙОГО ЦІНУВАННЯ ТА ЗБЕРЕЖЕННЯ» та круглого столу «НАЦІОНАЛЬНА ІДЕНТИЧНІСТЬ МОЛОДІ В УМОВАХ ВОЄННОГО І ПОВОЄННОГО ЧАСУ» показали зацікавленість науковців і педагогів у формуванні національної і громадянської ідентичності в учнівської та студентської молоді та розробленні виховних методик та технологій відповідно до викликів і задач сучасності.