Антончук Олександр Михайлович, кандидат педагогічних наук, доцент.

Закінчив факультет української філології Рівненського державного гуманітарного університету. У 2009 р. захистив кандидатську дисертацію зі спеціальності 13.00.02 – теорія та методика навчання (українська мова) у  спеціалізованої вченій раді  Інституту педагогіки АПН України (тема –  «Метод вправ у навчанні орфографії учнів 6-7 класів»; наук. кер. – докт. пед. наук, проф. Хом’як І. М.). З 2010 р. – старший викладач, а з 2011 р. – доцент кафедри методики викладання і культури української мови РДГУ. З 2017 р. – доцент кафедри стилістики та культури української мови РДГУ. Координатор діяльності проблемної групи «Культура українського фахового мовлення». Керівник педагогічної практики здобувачів вищої освіти випускних курсів факультету української філології. З вересня 2022 року очолює навчально-методичну комісію філологічного факультету.

Автор більше 50 наукових праць, учасник міжнародних і всеукраїнських конференцій.

Розробив навчально-методичні матеріали до таких дисциплін: «Методика навчання української мови», «Культура українського фахового мовлення», «Українська мова (за професійним спрямуванням)», «Публічне мовлення». Проходив стажування на базі кафедри української мови Волинського національного університету імені Лесі Українки (2021 р.).

У рамках діяльності кафедрального лекторію Центру гуманітарних досліджень проводив відкриті лекції («Мистецтво говорити перед великим загалом: головні секрети успіху» для здобувачів вищої освіти молодших курсів факультету історії, політології та міжнародних відносин і філологічного факультету РДГУ (2021 р.)); прочитав гостьову лекцію на тему «Духовні основи викладання української мови» для студентів І та ІІІ курсів спеціальності 014 «Середня освіта (Українська мова і література)», ІІІ та ІV курсів спеціальності 013 «Початкова освіта» факультету філології та журналістики Волинського національного університету імені Лесі Українки на базі лабораторії початкової освіти факультету педагогічної освіти та соціальної роботи цього університету (2021 р.). Регулярно проводить виховні заходи для здобувачів вищої освіти молодших курсів факультету історії, політології та міжнародних відносин і філологічного факультету РДГУ («Культурно-мистецька панорама «Пересопницьке Євангеліє – визначна пам'ятка культури та писемності України» спільно з бібліотекою РДГУ (2021 р.) та ін.).

Коло наукових інтересів: методика навчання української мови у загальноосвітніх навчальних закладах, культура українського фахового мовлення, публічне мовлення, українська мова за професійним спрямуванням.

 

Основні праці

Посібники, методичні рекомендації

Антончук О. М. Методичні рекомендації з методики навчання української мови для студентів IV курсу факультету української філології денної форми навчання. Рівне : РДГУ, 2012. 46 с.

Українська мова (за професійним спрямуванням) : навчальний посібник для студентів нефілологічних спеціальностей закладів вищої освіти / Н. В. Шульжук, Л. М. Златів, О. М. Антончук, Н. П. Павлюк, Є. Л. Вокальчук, Н. В. Мушировська, О. А. Козіцька. Рівне, 2018. 144 с. (Рекомендовано до друку вченою радою Рівненського державного гуманітарного університету, протокол № 8 від 27 вересня 2018 року).

Антончук О. М. Педагогічна практика в системі професійної підготовки вчителя української мови: навч.-метод. посіб. для студентів філологічного факультету РДГУ. Рівне: РДГУ, 2021. 82 с. (Рекомендовано до друку навчально-методичною комісією філологічного факультету Рівненського державного гуманітарного університету (протокол № 3 від 17.03.2021 р.)).

Антончук О. М. Методичні рекомендації до проведення лабораторних занять із дисципліни «Методика навчання української мови» для здобувачів вищої освіти освітнього ступеня «бакалавр», що навчаються за спеціальностями 014 Середня освіта (Українська мова і література), 035 Філологія (Українська мова і література)». Рівне: РДГУ, 2022. 42 с. (Рекомендовано до друку навчально-методичною комісією філологічного факультету Рівненського державного гуманітарного університету  (протокол № 1 від 24.01.2022 р.)).

 

Монографії

Антончук О. М. Духовні основи викладання української мови у закладах загальної середньої освіти. European and global vectors for education development in Ukraine : Scientific monograph. Riga, Latvia : «Baltija Publishing», 2022. Рp. 432–461.

 

Статті

  1. Формування професійної комунікативної компетентності у процесі вивчення курсу «Українська мова за професійним спрямуванням». Актуальні питання гуманітарних наук: міжвуз. зб. наук. пр. молодих вчених Дрогобицьк. держ. пед. ун-ту імені Івана Франка / ред.-упор. М. Пантюк, А. Душний, І. Зимомря. Дрогобич: Вид. дім «Гельветика», 2020. Вип. 27. Том 1. С. 123–126.
  2. Cтарослов’янська мова у системі фахової підготовки вчителя-словесника. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвуз. зб. наук. пр. молодих вчених Дрогобицьк. держ. пед. ун-ту імені Івана Франка / ред.-упоряд. М. Пантюк, А. Душний, І. Зимомря. Дрогобич : Вид. дім «Гельветика», 2021. Вип. 35. Том 1. C. 193–197.
  3. Дискурсна компетентність учителя-словесника в педагогічному дискурсі. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвуз. зб. наук. пр. молодих вчених Дрогобицьк. держ. пед. ун-ту ім. І. Франка. Дрогобич : Вид. дім «Гельветика», 2022. Вип. 47. Том 1. C. 227–231.
  4. Антончук О. М. Системність вправ як передумова формування в учнів орфографічних умінь і навичок. Наукові записки. Серія «Психологія та педагогіка». Острог : Вид-во Нац. ун-ту «Острозька акад.», 2002. Вип. 2. С. 142–152.
  5. Антончук О. М. Аналіз класифікації орфографічних вправ. Інноваційні технології викладання української мови та літератури в школі і ВНЗ: проблеми та пошуки : матеріали Всеукр. наук.-метод. конф., (9–10 листоп. 2004 р.). Житомир : Полісся, 2004. С. 35–38.
  6. Антончук О. М. Зв’язок у навчанні орфографії і морфології на уроках української мови в 6-7 класах. Актуальні проблеми сучасної філології. Мовознавчі студії : зб. наук. пр. Рівнен. держ. гуманіт. ун-ту. Рівне : РДГУ, 2005. Вип. 13. С. 43–44.
  7. Антончук О. М. Списування і диктанти як основні групи орфографічних вправ. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету. Серія : Педагогіка. Тернопіль, 2006. № 8. С. 5–7.
  8. Антончук О. М. Орфографічні вправи у підручниках з рідної мови для 6-7 класів. Актуальні проблеми сучасної філології. Мовознавчі студії : зб. наук. пр. Рівнен. держ. гуманіт. ун-ту. Рівне : РДГУ, 2007. Вип. 15. С. 261–263.
  9. Антончук О. М. Практика застосування методу вправ на уроках орфографії в загальноосвітніх школах. Науковий вісник Волинського національного університету ім. Лесі Українки. Серія «Філологія». Луцьк, 2008. Вип. 2. С. 261–263.
  10. Антончук О. М. Вихідні лінгводидактичні позиції у застосуванні методу вправ на уроках вивчення орфографії. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія «Проблеми граматики і лексикології української мови» : зб. наук. пр. / відп. ред. М. Я. Плющ. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2009. Вип. 5. С. 253–255.
  11. Антончук О. М. Експериментально-дослідне навчання орфографії української мови. Вісник Львівського університету. Серія філологічна. Львів, 2010. Вип. 50. С. 157–164.
  12. Антончук О. М. Історія формування правописних норм сучасної української мови. Наукові записки. Серія «Філологічна». Острог : Вид-во Нац. ун-ту «Острозька акад.», 2011. Вип. 21. С. 3–9.
  13. Антончук О. М. Лінгводидактичні засади навчання писемного мовлення школярів. Науковий вісник Волинського національного університету ім. Лесі Українки. Луцьк, 2011. Вип. 2. С. 118–120.
  14. Антончук О. М. Соціокультурна змістова лінія у навчанні орфографії української мови. Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету. Педагогічні науки. Бердянськ : БДПУ, 2013. № 1. С. 6 – 10.
  15. Антончук О. М. Питання культури мови у посібниках з дисципліни «Українська мова за професійним спрямуванням». Наукові записки. Серія «Психологія і педагогіка». Острог : Вид-во Нац. ун-ту «Острозька акад.», 2014. Вип. 29. С. 102–104.
  16. Антончук О. М. Формування комунікативної компетенції в духовно-моральному розвитку особистості. Наукові записки. Серія «Філологічна» : зб. наук. пр. Острог : Вид-во Нац. ун-ту «Острозька акад.», 2015. Вип. 57. С. 170–172.
  17. Антончук О. М. Духовний аспект підготовки майбутніх учителів-словесників. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти : зб. наук. пр.: наук. зап. Рівнен. держ. гуманіт. ун-ту. Рівне : РДГУ, 2017. Вип. 15 (58). С. 171–173.
  18. Антончук О. М. Комунікативна компетентність у структурі соціального інтелекту вчителя-словесника. Нова пед. думка. № 1. С. 90–92.
  19. Реалізація мовленнєвої лінії змісту навчання під час вивчення орфографії в основній школі. Лінгвістичні студії молодих дослідників : зб. наук. пр. Рівне : РДГУ. Вип. 11. 2020. С. 186–189.
  20. Форми ділової комунікації у процесі вивчення курсу «Українська мова за професійним спрямуванням». Лексико-граматична система української мови в комунікативному вимірі: зб. матер. Міжнар. наук. інтернет-конф, м. Острог, 12–13 березня 2020 року / редкол. І. М. Хом’як (відп. ред.) та ін. Острог: Вид-во Нац. ун-ту «Острозька академія», 2020. С. 34–35.
  21. Українська мова (за професійним спрямуванням) у системі фахової підготовки вчителя історії. Вчора, сьогодні, завтра : зб. матер. Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Ніжин, 09 листопада 2021 р.). Ніжин : Видавець П. П  Лисенко М. М., 2021. С. 6 – 9.
  22. Політична лінгвістика у системі фахової підготовки вчителя української мови. Подолання мовних та комунікативних бар’єрів : освіта, наука, культура : зб. наук. пр. / за заг. ред. О. В. Ковтун. Київ : НАУ, 2022. С. 15–18.
  23. Професійно-педагогічна комунікація як феномен педагогічної діяльності. Розвиток професійної майстерності педагога в умовах нової соціокультурної реальності: зб матер. V Між нар. наук.-практ. конф. (м. Тернопіль, 29-30 вересня 2022 року). Тернопіль : СМП «Тайп», 2022. С. 19–21.

Back to top