Створення кафедри з метою вдосконалення структури навчальних підрозділів університету та для ефективного забезпечення підготовки фахівців і на підставі ухвали підсумкової колегії Міністерства освіти і науки України від 22.04.2010 р. та рішення Вченої ради (протокол №1 від 30.08.2010 р.) на базі кафедр загальної психології та психодіагностики, вікової та педагогічної психології створено кафедру практичної психології та психотерапії (н. № 150 осн/д від 13.09.10).
Завідувач кафедри – Вадим Маркович Ямницький, доктор психологічних наук, професор.
Старший лаборант кафедри – Воронцова Наталія Володимирівна.
У складі кафедри 5 науково-педагогічних працівників, а саме: В.М. Ямницький, доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри; С.А. Литвиненко доктор педагогічних наук, професор; К.В. Бабак кандидат психологічних наук, доцент; О.В. Сторож кандидат психологічних наук, доцент; О.Б. Демянюк старший викладач. На кафедрі працювали такі викладачі як: кандидат педагогічних наук, доцент Джеджера Клавдія Віталіївна (2010-2016 рр.) та кандидат психологічних наук, доцент Рудь Галина Володимирівна (2010-2020 рр.).
Викладачами кафедри в межах робочого часу виконується науково-дослідна тема «Психологічні особливості становлення майбутнього фахівця у сучасній вищій школі» (державний реєстраційний номер 0116U006145).
Основні напрямки наукової діяльності кафедри:
- проблеми соціальної педагогіки;
- проблеми педагогіки і психології вищої школи;
- проблеми професійного розвитку особистості;
- проблеми життєтворчості особистості;
- соціалізація;
- психологія творчості;
- практична психологія;
- психологічне консультування;
- психотерапія.
Професорсько-викладацький склад кафедри забезпечує викладання 20 фахових дисциплін підготовки фахівців у галузі психології за освітніми ступенями „бакалавр” та „магістр”.
При кафедрі функціонує Ресурсний центр, до роботи в якому залучаються студенти-психологи старших курсів. Згідно положення про Ресурсний центр РДГУ здобувачі вищої освіти навчаються основам тренінгової, корекційної, та консультативної роботи, що сприяє формуванню практичних навичок застосування психологічних знань у майбутній професійній діяльності.