У листопаді-грудні 2021 року вже вдруге відбувся Всеукраїнський відкритий конкурс молодих виконавців української інструментальної музики імені Германа Жуковського, заснований 2020 року кафедрою гри на музичних інструментах Інституту мистецтв Рівненського державного гуманітарного університету спільно з лабораторією естетичного виховання та мистецької освіти Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України та КЗ «Радивилівська дитяча школа мистецтв» Радивилівської міської ради. Автор ідеї та директор Конкурсу – кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри гри на музичних інструментах Інституту мистецтв РДГУ Прокопчук Вікторія Ігорівна.

Присвячення цієї мистецької події пам’яті видатного українського композитора і педагога ХХ ст. Германа Леонтійовича Жуковського, який народився в листопаді 1913 року на Рівненщині, в м. Радивилові, є невипадковим: стрижнева ідея Конкурсу – популяризація української культури кожним учасником, передусім – музичного мистецтва рідного краю.

Партнери знакового для мистецько-освітянської спільноти заходу: Державна наукова установа «Інститут модернізації змісту освіти» МОН України, Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації, Радивилівська міська рада, Відділ освіти, культури, туризму, молоді та спорту Радивилівської міської ради та ГО «Академія сучасних освітян».

Особливістю Конкурсу є проведення Всеукраїнського науково-методичного семінару «Сучасний вимір мистецької освіти: завдання, досягнення та перспективи підготовки молодих виконавців», що традиційно входить до програми заходу і дає можливість підвищити кваліфікацію його учасникам – педагогам закладів мистецької / мистецько-педагогічної освіти, більшість з яких підготували учасників до мистецького змагання. По закінченню науково-методичного семінару усі учасники отримали сертифікат про підвищення кваліфікації (30 академічних годин – 1 кредит ЄКТС).

Ознакою та вимогою часу стало дистанційне проведення Конкурсу, що з одного боку, дещо незвичне для молодих музикантів, яким потрібно відчувати «подих» залу, безпосередню реакцію публіки і нічим незамінний обмін енергією виконавця та слухача; натомість дистанційний формат має і позитивні моменти: розширення географії заходу, об’єднання в мистецькій події практично всієї України: в 2021 році участь у творчому змаганні взяли понад 200 учасників з 23 областей України (Луганська та Донецькі області у тому числі).

Серед учасників – виконавці різних вікових категорій з музичних шкіл та шкіл мистецтв, здобувачі фахової передвищої освіти, спеціалізованих та вищих мистецьких закладів, зокрема таких, як Національна музична академія України ім. П. Чайковського, Національна академія сухопутних військ України ім. гетьмана Петра Сагайдачного, Київська муніципальна академія музики ім. Р. М. Глієра, Волинський фаховий коледж культури і мистецтв ім. І.Ф.Стравінського, Сумський фаховий коледж мистецтв і культури ім. Д. С. Бортнянського, Рівненський музичний фаховий коледж РДГУ, Гуманітарно-педагогічний фаховий коледж МДУ, фаховий музичний коледж Дніпропетровської академії музики ім. М. Глінки, фаховий коледж Київської муніципальної академії музики ім. Р. М. Глієра, Одеський фаховий коледж мистецтв ім. К. Ф. Данькевича, Миколаївський фаховий коледж культури і мистецтв, Одеський державний музичний ліцей ім. П. С. Столярського, Харківський державний музичний ліцей, Київський державний музичний ліцей ім. М. В. Лисенка, Львівський державний музичний ліцей ім. С. Крушельницької, Харківський державний музичний ліцей, приватна музична школа «Drum Art» тощо.

Виконавську майстерність конкурсантів оцінювало авторитетне журі: Комаровська Оксана Анатоліївна (голова журі Конкурсу) – доктор педагогічних наук, професор, завідувач лабораторії естетичного виховання та мистецької освіти Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України, член Національної Спілки театральних діячів України; Прокопчук Вікторія Ігорівна, директор Конкурсу, кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри гри на музичних інструментах Інституту мистецтв Рівненського державного гуманітарного університету, член Національної спілки краєзнавців України, член наукової організації «Центр українсько-європейського наукового співробітництва» (очолила конкурсну номінацію «Концертмейстер»); Закопець Лев Миронович, директор Львівського державного музичного ліцею ім. С. Крушельницької, заслужений діяч мистецтв України, кандидат мистецтвознавства, професор (очолив конкурсну номінацію «Духові та ударні інструменти»); Купін Павло Григорович, професор Одеської національної музичної академії імені А. В. Нежданової, завідувач кафедри оркестрових струнних інструментів та оперно-симфонічного диригування (очолив конкурсну номінацію «Струнно-смичкові інструменти»); Горожанкіна Оксана Юріївна, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри музично-інструментальної підготовки факультету музичної та хореографічної освіти Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського (очолила конкурсну номінацію «Фортепіано»); Муржа Олена Анатоліївна, лауреат Всеукраїнського конкурсу, член методичної секції Київського міського методичного центру закладів культури та навчальних закладів, викладач Київської муніципальної академії музики імені Р. М. Глієра, заступник директора Київської дитячої школи мистецтв № 2 ім. М. І. Вериківського, викладач-методист (очолила конкурсну номінацію «Народні інструменти»); Томасишин Микола Михайлович, лауреат міжнародних конкурсів, викладач-методист Київської муніципальної академії музики ім. Р. М. Глієра, засновник і викладач приватної музичної школи та ансамблю маршових барабанів «Drum Art» (очолив конкурсну номінацію «Ансамбль»); Столярчук Богдан Йосипович, почесний член журі Конкурсу, професор, завідувач кафедри музичного фольклору Інституту мистецтв Рівненського державного гуманітарного університету, заслужений діяч мистецтв України, член Національної спілки краєзнавців України, лауреат Мистецької премії імені Г. Л. Жуковського; Сірко Тетяна Олександрівна, директор КЗ «Радивилівська дитяча школа мистецтв» Радивилівської міської ради (струнні інструменти), виконавчий директор Конкурсу.

Основною метою Конкурсу є виявлення та підтримка талановитої молоді; сприяння розвитку мистецьких здібностей, творчої активності та художньо-творчій самореалізації підростаючого покоління на благо культури України; популяризація кращого педагогічного досвіду; збереження та розвиток національно-культурних традицій у сфері музичної освіти.

Опора Конкурсу на принципи мистецького краєзнавства визначила обов’язковою умовою участі в ньому виконання твору українського композитора (на вибір). Необхідно відзначити, що до конкурсної програми багатьох учасників увійшли твори минулого і сучасні, які презентують їхній рідний край.

Для проведення II Всеукраїнського науково-методичного семінару «Сучасний вимір мистецької освіти: завдання, досягнення та перспективи підготовки молодих виконавців» було затверджено освітню програму підвищення кваліфікації педагогічних та науково-педагогічних працівників «Виховання особистості в художньо-освітньому просторі», розробниками якої і модераторами заходу виступили доктор педагогічних наук, професор, завідувач лабораторії естетичного виховання та мистецької освіти Інституту проблем виховання НАПН України О. А. Комаровська та кандидат педагогічних наук, доцент кафедри гри на музичних інструментах Інституту мистецтв РДГУ В. І. Прокопчук.

Під час роботи семінару в online-зустрічі на платформі Zoom взяли участь понад 100 учасників з усієї України, з-поміж яких – викладачі шкіл мистецтв, приватних музичних шкіл, керівники гуртків Палаців творчості дітей та юнацтва, середніх спеціалізованих музичних шкіл-інтернатів, музичних ліцеїв, фахових коледжів мистецтв (культури і мистецтв) та музичних фахових коледжів, педагогічних університетів, музичних академій тощо.

 

Загальний тон дискусії задав виступ голови організаційного комітету семінару, директора Інституту проблем виховання НАПН України, доктора психологічних наук, професора, дійсного члена Національної академії педагогічних наук України, заслуженого діяча науки і техніки України І. Д. Беха («Мистецтво і духовний розвиток особистості»), який наголосив на значущості мистецтва в духовному розвитку особистості і розкрив психологічні аспекти цього процесу.

Учасників зацікавили й питання педагогічних технологій виховання особистості-митця, а також освоєння понятійного тезаурусу сучасної мистецької освіти ( «Художньо-освітній простір як педагогічна технологія ціннісного становлення юного митця», спікер О. А. Комаровська; доктор педагогічних наук, професор, завідувач лабораторії естетичного виховання та мистецької освіти Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України, член Національної Спілки театральних діячів України, м. Київ);

Обговорювалася низка інших питань, які були озвучені членами журі Конкурсу і викликали жваву дискусію:

«Мистецька регіоналістика у розрізі завдань сучасної мистецької освіти» (В. І. Прокопчук, кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри гри на музичних інструментах Інституту мистецтв Рівненського державного гуманітарного університету, член Національної спілки краєзнавців України, дійсний член наукової організації «Центр українсько-європейського наукового співробітництва»);

«Підготовка молодих виконавців в сучасній мистецькій освіті: виклики та перспективи» (Л. М. Закопець, директор Львівського державного музичного ліцею ім. С. Крушельницької, заслужений діяч мистецтв України, кандидат мистецтвознавства, професор);

«Культура звуку. Деякі питання роботи над звуковидобуванням у виконавців на струнних інструментах» (П. Г. Купін, професор Одеської національної музичної академії імені А. В. Нежданової, завідувач кафедри оркестрових струнних інструментів та оперно-симфонічного диригування).

Зацікавили учасників семінару й виступи – презентації цікавого досвіду учасників:

«Всеукраїнська учнівська конференція та мистецький дискусійний клуб як приклади сучасного формату комунікації учнів з питань мистецтва у системі спеціалізованої мистецької освіти» (О. А. Садівнича, завідувач теоретичного відділу Дитячої музичної школи № 39 м. Києва, викладач-методист, голова Всеукраїнської асоціації резидентів культури);

«Всеукраїнський науково методичний журнал «Мистецтво та освіта»: орієнтири навчання мистецтва у закладах освіти різних типів» (В. В. Рагозіна, кандидат педагогічних наук, провідний науковий співробітник, старший науковий співробітник лабораторії дошкільної освіти і виховання Інституту проблем виховання НАПН України, головний редактор журналу «Мистецтво та освіта»);

«Труднощі і ризики оцінювання мистецьких досягнень учнів: загальні підходи» (О. В. Гайдамака, начальник відділу наукового та навчально-методичного забезпечення змісту загальної середньої освіти в Новій українській школі ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти»);

«Музична архітектура»: визначні музичні театри сучасності» (С. А. Ничкало, науковий співробітник лабораторії естетичного виховання та мистецької освіти Інституту проблем виховання НАПН України);

«Психологічний аспект хвилювання і почуття страху на сцені. Шляхи подолання» (М. І. Гончарова, викладач вищої категорії, концертмейстер, КПСНМЗ «Дитяча музична школа № 15 ім. В. А. Моцарта» м. Харків);

«Використання фонограм у роботі з ансамблем скрипалів» (Н. І. Жученко, викладач-методист класу скрипки, КПСМНЗ «Дитяча музична школа № 7 ім. М. П. Мусоргського» м. Харків).

Завершив семінар майстер-клас «Емоційне вигорання та способи його подолання», проведений Т. Ю. Строгаль, кандидатом педагогічних наук, доцентом кафедри теорії та історії музики факультету мистецтв імені Анатолія Авдієвського Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова, практичним психологом і арт-терапевтом, музичним терапевтом.

У процесі дискусії виокремились проблеми, які хвилюють сучасних педагогів: національне виховання засобами мистецтва, значення поліхудожньої освіти для підготовки виконавця, специфіка дистанційного навчання музики і пов’язані з цим питання якості музичного навчання та психологічні проблеми підготовки учнів до сценічних виступів, удосконалення виконавської майстерності музикантів, оновлення репертуару, робота над стильовими особливостями творів композиторів, використання кінезіологічних вправ для удосконалення виконавського апарату юного музиканта, цифрова культура педагогів мистецьких закладів, педагогічна майстерність концертмейстерів, краєзнавчі аспекти мистецької освіти, особливості роботи з дітьми з особливими потребами в спеціалізованій мистецькій освіті та чимало інших, важливих для кожного педагога сучасної мистецької школи, яка перебуває в стані реформування.

Святкової атмосфери роботі семінару додав музичний супровід – сюїта з балету Г. Л. Жуковського «Ростислава» (за мотивами народних легенд, 1956 р.) у виконанні симфонічного оркестру українського радіо, диригент Веніамін Тольба.

Реалізація мистецького проєкту була би неможливою без підтримки ректора Рівненського державного гуманітарного університету, професора, заслуженого діяча науки і техніки України Руслана Михайловича Постоловського.

Фінансову допомогу для нагородження переможців II Всеукраїнського відкритого конкурсу молодих виконавців української інструментальної музики імені Германа Жуковського надали: меценат з м. Рівного, який виявив бажання не називати себе, та голова журі номінації «Духові та ударні інструменти» Лев Миронович Закопець, директор Львівського державного музичного ліцею ім. С. Крушельницької, заслужений діяч мистецтв України, кандидат мистецтвознавства, професор.

Дискусія, яка розгорнулася на Всеукраїнському науково-методичному семінарі, засвідчила важливість проведення мистецьких змагань для особистісного становлення юних митців, професійного спілкування викладачів та відзначила непересічну роль у цьому II Всеукраїнського відкритого конкурсу молодих виконавців української інструментальної музики імені Германа Жуковського.

Back to top