Драматичний і надскладний для України 2022 рік не зупинив творчий поступ закладів мистецької та мистецько-педагогічної освіти, а навпаки, спрямував його у переможний повоєнний час, коли усі ми будемо працювати на відновлення України. Для цього країна потребуватиме талановитої й творчої молоді, яка є становим хребтом майбутнього держави та яка підійматиме Україну, зокрема і її мистецьке буття, адже саме мистецтво є могутнім чинником у формуванні національної свідомості і патріотизму, єдності й незламності нації.

Переконливим підтвердженням цьому став III Всеукраїнський відкритий конкурс молодих виконавців української інструментальної музики імені Германа Жуковського, який відбувся 17–30 квітня 2023 р., заснований кафедрою гри на музичних інструментах Інституту мистецтв РДГУ у 2020 р. (автор ідеї та директор Конкурсу – В. І. Прокопчук, кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри гри на музичних інструментах ІМ РДГУ, член Національної спілки краєзнавців України).

Співорганізаторами знакового для мистецько-освітянської спільноти заходу стали лабораторія естетичного виховання та мистецької освіти Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України, Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації, КЗ «Радивилівська дитяча школа мистецтв» Радивилівської міської ради, Радивилівська міська рада, Відділ освіти, культури, туризму, молоді та спорту Радивилівської міської ради. Партнерами Конкурсу виступили: Державна наукова установа «Інститут модернізації змісту освіти» МОН України, ГО «Академія сучасних освітян», видавництво педагогічної преси та літератури «Шкільний світ».

Основна мета Конкурсу – виявлення та підтримка талановитої молоді; сприяння розвитку мистецьких здібностей і творчої активності підростаючого покоління на благо культури України; збереження і розвиток музичних національно-культурних традицій, популяризація культури і мистецтва Рівненського краю.

Оскільки Конкурс має регіонально-мистецький, краєзнавчий зміст, остільки невипадковим є його присвячення Герману Леонтійовичу Жуковському (1913–1976), знаному українському композитору і педагогу ХХ ст. Рівненського краю, який народився у м. Радивилові та якому цьогоріч виповнюється 110 років від дня народження.

Опора Конкурсу на принципи мистецького краєзнавства визначила обов’язковою умовою участі в ньому виконання твору українського композитора (на вибір конкурсанта). Дуже тішить, що до конкурсної програми багатьох учасників увійшли твори минулого і сучасні, які презентують їхній рідний край та регіон. Це розширює уявлення про багату музичну культуру України та спонукає сучасних композиторів творити саме для молодої авдиторії.

Вимогою часу стало дистанційне проведення Конкурсу, що з одного боку, поступово стає звичним для молодих музикантів, яким все ж таки дуже потрібно відчувати «подих» залу, щиру реакцію публіки, незамінний обмін енергії виконавця та слухача. Натомість, з іншого погляду, саме дистанційний формат дав можливість розширити географію заходу, об’єднавши у такий надскладний час практично всю Україну. Мистецька подія об’єднала творчим змаганням понад 350 учасників з 23 областей України, які змагалися у шести вікових категоріях (від 6 до 21 року) та шести конкурсних номінаціях, а саме: «Фортепіано», «Струнно-смичкові інструменти», «Народні інструменти», «Духові та ударні інструменти», «Ансамбль», «Концертмейстер» (в номінації «Концертмейстер» змагалися і викладачі).

Виконавську майстерність конкурсантів оцінювало високопрофесійне журі, яке очолила О. А. Комаровська, доктор педагогічних наук, професор, музикознавець, завідувач лабораторії естетичного виховання та мистецької освіти Інституту проблем виховання НАПН України, член Національної Спілки театральних діячів України; до складу журі також увійшли представники закладів музичної освіти України: В. І. Прокопчук, Б. Й. Столярчук (Рівненський державний гуманітарний університет), Л. М. Закопець (Львівський державний музичний ліцей ім. С. А. Крушельницької), П. Г. Купін (Одеська національна музична академія ім. А. В. Нежданової), О. А. Муржа (Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського, Київська муніципальна академія музики ім. Р. М. Глієра, Київська школа мистецтв № 2 ім. М. І. Вериківського), М. М. Томасишин (Київська муніципальна академія музики ім. Р. М. Глієра, Київський державний музичний ліцей ім. М. В. Лисенка, приватна музична школа «Drum Art» м. Києва), О. Ю. Горожанкіна (Південноукраїнський національний педагогічний університет ім. К. Д. Ушинського), А. А. Сірко (Радивилівська школа мистецтв).

Як і у попередні роки, дуже широко були представлені і навчальні заклади. Так, участь у Конкурсі взяли виконавці з музичних шкіл та шкіл мистецтв, приватних музичних шкіл, здобувачі фахової передвищої освіти, спеціалізованих мистецьких навчальних закладів та закладів вищої мистецької / мистецько-педагогічної освіти, зокрема: Національна музична академія України ім. П.І. Чайковського, Національна академія сухопутних військ України ім. гетьмана П. Сагайдачного, Київська муніципальна академія музики ім. Р.М. Глієра, Харківська державна академія культури, Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія; Бердянський державний педагогічний університет, Полтавський національний педагогічний університет ім. В.Г. Короленка, Рівненський державний гуманітарний університет, Харківський національний університет мистецтв ім. І.П. Котляревського; Вінницький фаховий коледж мистецтв ім. М.Д. Леонтовича, ВСП «Гуманітарно-педагогічний фаховий коледж Мукачівського державного університету», Львівський музичний фаховий коледж ім. С.П. Людкевича, Одеський фаховий коледж мистецтв ім. К.Ф. Данькевича, ВСП «Рівненський музичний фаховий коледж РДГУ», ЗО «Сєверодонецький фаховий коледж культури і мистецтв ім. С.Прокоф’єва», КЗ СОР «Сумський фаховий коледж мистецтв і культури ім. Д.С. Бортнянського», Тернопільський мистецький фаховий коледж ім. С.А. Крушельницької, КЗ «Ужгородський музичний фаховий коледж ім. Д.Є. Задора, КЗ «Харківський музичний фаховий коледж ім. Б.М. Лятошинського»; Бахмутський фаховий коледж культури і мистецтв ім. І.Карабиця, ВСП «Канівський фаховий коледж культури і мистецтв Уманського державного педагогічного університету ім. П.Тичини», КЗ «Криворізький обласний фаховий музичний коледж» Дніпропетровської обласної ради, Чернігівський фаховий музичний коледж ім. Л.М. Ревуцького, Волинський фаховий коледж культури і мистецтв ім. І.Ф. Стравінського, фаховий музичний коледж Дніпропетровської академії музики ім. М. Глінки, Полтавський фаховий коледж мистецтв ім. М. В. Лисенка, Харківський державний музичний ліцей; Київський державний музичний ліцей ім. М. В. Лисенка, Львівський державний музичний ліцей ім. С. Крушельницької, Одеський державний музичний ліцей ім. П. С. Столярського, Приватна музична школа «Drum Art» м. Києва тощо.

З усіх куточків України свої музичні здібності на розсуд професійного журі представили й учні дитячих музичних і мистецьких шкіл м. Бібрки, Бершадь, Білогірська, Благовіщенська, Вінниці, Горішньоплавнівська, Дніпра, Добропілля, Івано-Франківська, Ізмаїлу, Житомира, Запоріжжя, Калуша, Кам’янець-Подільська, Канева, Києва, Ківерців, Ковеля, Костополя, Кремінця, Кременчуга, Кропивницького, Коломиї, Луцька, Львова, Миколаєва, Мирнограда, Одеси, Острога, Полтави, Радивилова, Радомишля, Рівного, Селидове, Стрийська, Сум, Тернополя, Тростянця, Харкова, Хмельницька, Черкас, Чернівців, Чернігова, Чорноморська, Чугуєва, Шостки та ін.

Конкурсне змагання проходило у два тури. За результатами оцінювання рішенням журі було визначено переможців з присудженням (дипломів) Гран-при, Лауреатів I, II і III премії.

Цього року вперше на Конкурсі було представлено педагогічно-творчі досягнення педагогів інклюзивної мистецької освіти: вихованці музичного відділення для дітей з вадами зору Харківської дитячої музичної школи, які змагалися нарівні з іншими учасниками, високо були оцінені членами журі та окрім дипломів Лауреата I премії отримали Дипломи «За емоційне виконання творів українських композиторів» та «За оригінальне аранжування власного твору».

Крім того, окремим рішенням журі 12 учасників отримали грошові заохочення від міського голови м. Радивилова М. А. Карапетяна.

Рішенням дирекції Конкурсу частину коштів із загального конкурсного фонду було передано Відділу освіти, культури, туризму, молоді та спорту Радивилівської міської ради для спрямування на потреби ЗСУ.

ПРОГРАМА III Всеукраїнського науково-методичного семінару «Мистецька освіта в умовах воєнного стану та повоєнного відновлення України: завдання та здобутки» у межах науково-методичного циклу «Сучасний вимір мистецької освіти: завдання, досягнення та перспективи підготовки молодих виконавців»

Традицією Конкурсу стало проведення у його рамках Всеукраїнського науково-методичного семінару «Сучасний вимір мистецької освіти: завдання, досягнення та перспективи підготовки молодих виконавців» з циклу «Мистецька освіта в умовах воєнного стану та повоєнного відновлення України: завдання та здобутки», який пройшов вже втретє, що дало можливість підвищити кваліфікацію його учасникам – педагогічним та науково-педагогічним працівникам закладів мистецької / мистецько-педагогічної освіти різних типів і форм власності, рівнів акредитації.

Ініціатори семінару – лабораторія естетичного виховання та мистецької освіти Інституту проблем виховання НАПН України та кафедра гри на музичних інструментах Інституту мистецтв Рівненського державного гуманітарного університету.

Всеукраїнський науково-методичний семінар також об’єднав педагогічну спільноту з усіх регіонів країни (на жаль, окрім тимчасово окупованої АР Крим), зокрема понад 130 чоловік з 22 областей України. Це засвідчує гостру потребу фахівців розв’язувати нагальні проблеми мистецької та музично-педагогічної освіти, котрі загострилися від початку повномасштабної війни рф проти України, а найважливіше – бачення мистецької освіти після Перемоги.

Проведене під час реєстрації учасників опитування висвітлило комплекс проблем, які обговорювалися на семінарі.

Методологічний вектор роботи семінару було задано виступом директора Інституту проблем виховання НАПН України, докт. псих. наук, академіка І. Д. Беха, в якому висвітлено зв’язок мистецької освіти і духовного становлення особистості та суспільства в цілому, психологічні механізми впливу мистецької творчості на особистісний розвиток, значення навчання мистецтва дітей та молоді в переламні для суспільства моменти історії, визначальна роль педагогів у цьому процесі тощо.

Учасників семінару привітав директор Інституту мистецтв РДГУ, докт. пед. наук, професор Я. В. Сверлюк.

Проблеми національного переосмислення змісту навчання мистецтва та актуальні питання формування у молоді імунітету до інформаційних маніпуляцій, що протягом століть здійснювались імперською політикою рф проти України, розкрито у виступі О. А. Комаровської, докт. пед. наук, проф., завідувача лабораторії естетичного виховання та мистецької освіти Інституту проблем виховання НАПН України.

Краєзнавчий акцент був проставлений у виступі канд. пед. наук, доцента, доцента кафедри гри на музичних інструментах Інституту мистецтв РДГУ, члена Національної спілки краєзнавців України В. І. Прокопчук («Мистецьке краєзнавство Волині у персоналіях»).

Увагу привернув виступ канд. філол. наук, доцента, проєктної менеджерки змісту освіти Команди підтримки реформ МОН України О. М. Івасюк, присвячений незнайомій широкому загалу творчості автора музики Гімну України М. Вербицького та жанровому розмаїттю творчості геніального В. Івасюка («Спадщина українських композиторів: спільна музична мова та усвідомлена культурна ідентичність»).

Жвавий інтерес у слухачів викликали виступи-презентації практичного досвіду педагогів, зокрема канд. пед. наук, доцента кафедри музикознавства, інструментальної підготовки та методики музичної освіти Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії Г. В. Яківчук («Курс «Фольклорні студії» як засіб творчої самореалізації майбутнього вчителя музичного мистецтва»), концертмейстера Київської дитячої музичної школи № 14 М. В. Канке («Новий український репертуар для фортепіанного ансамблю. Варіації для соло фортепіано»), канд. пед. наук, доцента, доцента кафедри історії, теорії музики та методики музичного виховання РДГУ О. О. Гумінської («Технологія самовираження учнів у процесі колективного музикування»).

Традиційно на семінарі цього циклу, що привертає увагу переважно викладачів-музикантів, для розширення спектру професійних питань, які варто обговорювати з учнями і студентами, звучать доповіді з інших видів мистецтва, пов’язані з музикою (виступ наук. співроб. лабораторії естетичного виховання та мистецької освіти ІПВ НАПН України, мистецтвознавця С. А. Ничкало «Створені для музики, наповнені музикою: архітектура музичних театрів сучасності»).

У виступі канд. пед. наук, ст. наук. співроб., пров. наук. співроб. лабораторії дошкільної освіти і виховання Інституту проблем виховання НАПН України, заст. гол. ред. Всеукраїнського науково-методичного журналу «Мистецтво та освіта» В. В. Рагозіної учасники семінару ознайомилися з можливостями удосконалення теоретичної і методичної майстерності й популяризації власних здобутків на шпальтах видання («Журнал «Мистецтво та освіта»: на допомогу педагогам закладів початкової мистецької освіти»).

Виступи учасників семінару на дискусійній платформі висвітлювали світоглядні і методичні аспекти навчання молоді музики під час війни і в передчутті нашої неминучої Перемоги, серед найважливіших: значення мистецької школи в національно-культурному вихованні молоді, національна спрямованість музичного репертуару для юних музикантів, оновлення українського репертуару для різних музичних інструментів, методична та психологічна підготовленість педагога до навчання дітей в реаліях війни, огляд сучасних тенденцій та інновацій в музичній освіті тощо.

У процесі дискусії виокремилися проблеми, які хвилюють сучасних педагогів мистецької та музично-педагогічної освіти. Крім питань патріотичного виховання, формування національної самосвідомості молоді засобами мистецтва, краєзнавчих аспектів мистецької освіти, проблем національного переосмислення змісту навчання мистецтва, найгострішою відзначеною учасниками Всеукраїнського семінару проблемою є численні психологічні негаразди дітей і дорослих, що загострилися у зв’язку з повномасштабною війною. Тому для мистецько-педагогічної спільноти серед інших було проведено майстер-клас «Відновлення психологічного здоров’я учнів засобами музичної терапії» (канд. пед. наук, доцент кафедри теорії та історії музики факультету мистецтв ім. А. Авдієвського Українського державного університету ім. М. Драгоманова, практичного психолога, арт-терапевта Т. Ю. Строгаль).

Також великий інтерес в учасників семінару викликали виступи-презентації практичного досвіду педагогів та майстер-класи провідних сучасних українських композиторів і виконавців.

Дискусія, яка розгорнулася на Всеукраїнському науково-методичному семінарі, а також схвальні відгуки та вдячність, що прозвучала у зворотному зв’язку з педагогами, конкурсантами і їхніми батьками після Конкурсу, засвідчила важливість проведення мистецьких змагань для особистісного становлення молодих музикантів, професійного спілкування педагогів та відзначила непересічну роль у цьому III Всеукраїнського відкритого конкурсу молодих виконавців української інструментальної музики імені Г. Л. Жуковського.

Реалізація нашого мистецького проєкту була би неможливою без підтримки ректора Рівненського державного гуманітарного університету, професора, заслуженого діяча науки і техніки України Р. М. Постоловського та начальника управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації Л. В. Романюк.

Вікторія Прокопчук,

директор Конкурсу,

кандидат педагогічних наук,

доцент кафедри гри на музичних інструментах

ІМ РДГУ

 

Back to top