Участь у міжнародній науковій конференції «Природа як вчитель. Історичне та сучасне використання природного середовища та шкільних садів для освіти»
(19–20 червня 2025 р., м. Прага, Чехія)
19–20 червня 2025 року представники наукової спільноти України взяли участь у міжнародній конференції «Nature as a Teacher. Historical and Contemporary Use of the Natural Environment and School Gardens for Education» («Природа як вчитель. Історичне та сучасне використання природного середовища та шкільних садів для освіти»), організованій Національним педагогічним музеєм та бібліотекою Я. А. Коменського, а також Інститутом історії Чеської академії наук (Центр історії освіти). Захід проходив у приміщенні Національного педагогічного музею у м. Празі (Чехія).
Конференція об’єднала вчених і дослідників із різних європейських країн – Австрії, Німеччини, Словенії, Угорщини, Франції, України, Чехії та інших – задля обговорення ролі природи у процесах виховання і навчання в історичному та сучасному вимірах.
Під час конференції розглядалися актуальні питання: роль природи у вихованні та навчанні дітей і молоді (від дошкільної до вищої освіти); шкільний сад як освітній простір; педагогічні погляди на використання природи в освіті в різні історичні періоди; сучасний досвід інтеграції природного середовища в освітній процес.
На конференції колективно презентували доповідь «Природа та шкільні сади як простір навчання і виховання дітей в закладах освіти України (кінець 19 – початок 21 ст.)» (дійсний член (академік) НАПН України, професор Лариса Березівська, професор Тетяна Гавриленко (Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського НАПН України); доцент Алла Фрідріх (Рівненський державний гуманітарний університет).
У виступі акцентовано увагу на поглядах українських педагогів (В. Дурдуківський, О.Захаренко, В. Сухомлинський, І. Ткаченко, Т. Лубенець та ін.), які вбачали в природі не лише джерело знань, а й важливий чинник формування особистості, трудових навичок і екологічної свідомості. Висвітлено вплив зарубіжних педагогічних концепцій (Я. А. Коменський, М. Монтессорі) на українську освітню традицію.
Конференція стала майданчиком для міжкультурного діалогу, обміну досвідом, презентації наукових результатів і переосмислення ролі природи в освіті в контексті сучасних глобальних викликів. Участь у заході сприяла налагодженню міжнародних контактів і популяризації наукових здобутків українських педагогів на міжнародному рівні.