Цьогорічне весняне Рівне сміливо можна назвати «Меккою» музикантів та шанувальників музики. Концерти, звіти, майстер-класи, фестивалі стали звичними в музичному дозвіллі рівнян.
Ось і 19 травня в актовій залі Інституту мистецтв РДГУ відбулась прем’єра. Перший Регіональний відкритий конкурс піаністів запросив на виконавські змагання учнівську та студентську молодь. Ідея його проведення належить викладачам Інституту мистецтв Рівненського державного гуманітарного університету та представникам Рівненського обласного відділення Національної всеукраїнської музичної спілки. За словами директора конкурсу, доцента кафедри гри на музичних інструментах Інституту мистецтв РДГУ В.І. Буцяк, «…до життя цей захід покликав ряд чинників. Це прикре зниження уваги суспільства до музиканта, і водночас – велика кількість талановитих молодих людей, що не завжди можуть реалізувати свій талант в умовах знаних конкурсів. Також поширеною проблемою сучасних виконавців-початківців є сценічний «психологічний бар’єр», який долається лише в умовах частих різнорівневих виступів. Адже конкурс ще з часів Античності, як своєрідний мистецький різновид олімпійських ігор, став дієвою формою набуття музикантами виконавського досвіду».
Отже, очікуваними результатами зазначеного конкурсу піаністів стали виявлення та підтримка талановитої молоді; утвердження престижу вітчизняної фортепіанної школи; aпопуляризація фортепіанної музичної творчості; виконавсько-педагогічний діалог конкурсантів та викладачів фортепіано. З огляду на складні сучасні реалії, організатори конкурсу мріють і про матеріальну підтримку фортепіанної освіти, яка, наприклад, дуже потребує оновлених інструментів тощо.
Скажемо відверто: результати перевершили сподівання … До участі в зголосились 92 учасники. Географія конкурсантів впевнено вийшла за межі рівненського регіону: Луцьк, Одеса, Львів… Вражаючим виявився діапазон досвідченості піаністів. Це учні дитячих музичних шкіл та шкіл мистецтв, музичних училищ, а також студенти вищих навчальних закладів, зокрема Львівської національної музичної академії імені М.В.Лисенка, Одеської національної музичної академії імені А.В.Нежданової, Рівненського державного гуманітарного університету.
Запорукою об’єктивності конкурсних результатів стало авторитетне журі – команда відомих викладачів по класу фортепіано, концертуючих піаністів, лауреатів міжнародних конкурсів у складі: кандидата педагогічних наук, доцента Інституту мистецтв РДГУ Н. Л. Цюлюпи, доцентів О. К. Никон та О. В. Заходякіна, старших викладачів Н. О. Шипунової та С. А. Самчук, завідуючої фортепіанним відділом Рівненського музичного училища РДГУ І. П. Вишневської, заступника директора з навчальної роботи КЗ «Рівненська дитяча музична школа №2» Т. А. Янушевської. Очолили журі Р. С. Мохнюк – кандидат педагогічних наук, директор Рівненського центру підвищення кваліфікації та перепідготовки працівників культури Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, та Л. С. Закопець – старший викладач-методист Львівської середньої спеціалізованої музичної школи-інтернату імені С. Крушельницької, у професійному доробку якої 42 лауреати міжнародних і всеукраїнських конкурсів, 24 виступи зі симфонічними та камерними оркестрами України і зарубіжжя. Вона є співкоординатором міжнародного форуму піаністів «Бещадим без кордонів», організатором і директором міжнародного конкурсу молодих піаністів «Feurich-virtuoz»у Львові. Журі відзначило професійну роботу викладачів і належну виконавсько-технічну підготовку учасників. А стильове розмаїття, представлених програм (від бароко до сучасності) підтвердило відому мудрість: гарний смак – це основа таланту, він, як і музика, – безмежний.
Щодо результатів, то, як відомо, перемога завжди там, де є поступ уперед. У цьому сенсі всі конкурсанти та їх наставники стали переможцями. Гарним доповненням до нагород стала спонсорська допомога лауреатам конкурсу, люб’язно надана компанією «С.Bechstein».
Перший Регіональний відкритий конкурс піаністів подарував присутнім незабутні враження, зачарувавши мозаїкою фортепіанних творів, індивідуальними виконавськими баченнями, проникливим емоційним монологом піаністів. Таким чином, засвідчив творче збагачення молодими виконавцями вітчизняної фортепіанної культури.
к.пед.н., доц. Т. І. Крижановська