Посада: доцент кафедри дошкільної педагогіки і психології та спеціальної освіти імені проф. Т. І. Поніманської
Науковий ступінь: кандидат педагогічних наук
Вчене звання: доцент
Сфера наукових інтересів: екологічне виховання дошкільників, виховання обдарованих дітей, формування у майбутніх вихователів професійно-практичних компетенцій
Біографія
Народилася 5.10.1962 р. у м. Почаїв Тернопільської обл.
У 1979 р. із золотою медаллю закінчила Рівненську середню загальноосвітню школу № 4.
Інформація про вищу освіту: закінчила в 1983 році Ровенський державний педагогічний інститут ім. Д.З.Мануїльського за спеціальністю «Педагогіка і психологія (дошкільна)»; диплом з відзнакою. 1983-1984 роки працювала вихователем дошкільного закладу № 31 м. Рівне. З січня 1985 року – викладач кафедри педагогіки і психології (дошкільної). Навчалася в аспірантурі НДІ дошкільного виховання Російської академії освіти з жовтня 1989 по жовтень 1992 року.
Стаж роботи: 35 років.
Тема дисертаційного дослідження
Кандидатська дисертація на тему «Педагогічні умови усвідомлення моральної цінності правил поведінки дітьми молодшого дошкільного віку» захищена 26 жовтня 1992 року у спеціалізованій раді к 018.04.01 при науково-дослідному інституті дошкільного виховання РАО.
Наукові та професійні досягнення:
Участь у роботі навчально-науково-методичного комплексу «Прогрес» (Наказ Міністерства освіти і науки України № 809 від 07.12.2006 «Про створення навчально-науково-методичного комплексу «Прогрес»)
З 2019 року – секретар осередку в Рівненській області ГО «Всеукраїнська асоціація корекційних педагогів».
Гарант освітньої програми спеціальності 012 «Дошкільна освіта. Початкова освіта» ступеня освіти «бакалавр».
Член проєктної групи з розробки освітньої програми спеціальності 012 «Дошкільна освіта» ступеня освіти «магістр».
Член проєктної групи з розробки освітньої програми спеціальності 012 «Дошкільна освіта» ступеня освіти «бакалавр» (2016, 2017, 2018 рр.).
Участь у держбюджетних темах:
- Педагогічне проектування засобів гуманізації виховання дітей дошкільного віку в сучасному інноваційному просторі (2006 – 2008 рр.).
- Педагогічні технології соціального розвитку дітей в умовах інноваційних дошкільних закладів (2009 – 2010 рр.).
- Розробка технологій професійної підготовки педагога до роботи в інноваційних дошкільних навчальних закладах (2011 – 2012 рр.).
- Розробка технологій психолого-педагогічного супроводу діяльності вихователя дошкільного навчального закладу в умовах інклюзивної освіти (2013-2014 рр.).
- Розробка інноваційної моделі педагогічної інтеграції дітей з різними освітніми можливостями на основі ідей М. Монтессорі (2015-2016 рр.).
Навчальні дисципліни, які викладає:
- Дошкільна педагогіка.
- Основи природознавства з методикою ознайомлення з природою.
- Методика навчально-виховної роботи в закладі дошкільної освіти.
- Виховання обдарованих дітей.
- Спецметодика вивчення природознавства.
- Підготовка фахівців з дошкільної освіти за кредитно-модульною системою /за ред Т.І.Поніманської ї. К.:Міленіум, 2007. 243 с.
- Кімнатне квітникарство в дошкільному закладі. Рівне: «Волинські обереги», 2006. 204 с. – співавтор Бочелюк О.І.
- Ознайомлення дітей з природою: хрестоматія. У 2-х частинах. Рівне: «Волинські обереги», 2007. 408 с., 464 с.
- Підготовка фахівців з дошкільної освіти за кредитно-модульною системою /за ред Т.І.Поніманської. Видання 2-е К.: Видавничий дім «Слово», 2010. 304 с.
- Педагогічна практика за вимогами кредитно-модульної системи. К.: Видавничий дім «Слово»,, 2009. 280 с. – співатор Поніманська Т.І.
- Кімнатне квітникарство в дошкільному закладі: видання 2, доповнене. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2012. 237 с. – співавтор Бочелюк О.І.
- Методика ознайомлення дітей з природою: хрестоматія. К.: Видавничий дім «Слово»,», 2012. 465 с.
- Педагогічна практика за вимогами кредитно-модульної системи. 2-ге вид., випр. і доповн. К.: Видавничий дім «Слово», 2014. – 232 с. – співавтор Поніманська Т.І.
Підготовка призерів олімпіад, конкурсів:
2015 рік – наукова робота студентки Кректун І. брала участь у ІІ етапі Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт з дошкільної педагогіки (ІІІ місце);
2016 р. – студентка Кушнір Н. посіла 1 місце на І етапі Всеукраїнської студентської олімпіади з дошкільної освіти у Рівненському державному гуманітарному університеті;
2016 р. – наукова робота студентки Давидович Г. на тему «Формування соціальної компетенції дошкільників засобами сімейних традицій» посіла 2 місце на І етапі Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт з галузі «Педагогічні науки» у Рівненському державному гуманітарному університеті;
2018 р. – студентка Бичук С.Б. посіла 2 місце на І етапі Всеукраїнської студентської олімпіади із спеціальності «Дошкільна освіта» у Рівненському державному гуманітарному університеті.
2020 р. наукова робота студентки Форсюк О. на тему «Ознайомлення із Всесвітом як засіб формування у старших дошкільників інтересу до пізнання природи» посіла 1 місце на ІІ етапі Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт з галузі «Педагогічні науки».
Нагороди Відмінник освіти України (2006), Почесна грамота Рівненської обласної державної адміністрації (2020), Почесні грамоти та подяки ректорату Рівненського державного гуманітарного університету.
Посада: завідувач кафедри дошкільної педагогіки і психології та спеціальної освіти імені проф. Т. І. Поніманської, професор
Науковий ступінь: доктор педагогічних наук
Вчене звання: професор
Сфера наукових інтересів: педагогічна інноватика, компаративістська педагогіка, професійна підготовка майбутніх фахівців дошкільної та спеціальної освіти.
Біографія:
Народилася у м. Сарни Рівненської області. У 1983 році закінчила із золотою медаллю середню школу №3 м. Костопіль Рівненської області.
Інформація про вищу освіту:
У 1987 році з відзнакою закінчила Рівненський державний педагогічний інститут за спеціальністю «Педагогіка і психологія (дошкільна)».
З 1987 року працювала вихователем дошкільного навчального закладу №4 м. Костополя, за сумісництвом – викладачем кафедри педагогіки і психології (дошкільної).
З 1990 року працювала викладачем кафедри педагогіки і психології (дошкільної) РДГУ.
З 1994 по 1997 рік навчалась в аспірантурі Рівненського державного гуманітарного університету.
У 1997 році захистила кандидатську дисертацію.
З 1997 по 1999 – старший викладач кафедри дошкільної педагогіки РДГУ.
З 1997 по 2001 рік завідувала кафедрою педагогіки і психології (дошкільної).
У 1999 році присвоєно вчене звання доцента.
З 2001 по 2003 рр. навчалася в докторантурі Рівненського державного гуманітарного університету.
У 2020 р. з відзнакою закінчила Рівненський державний гуманітарний університет за спеціальністю «Спеціальна освіта» та здобула кваліфікацію магістра спеціальної освіти.
Стаж роботи: 33 роки.
Кар’єрний ріст:
З 1994 по 1997 рік навчалася в аспірантурі Рівненського державного гуманітарного університету.
З 2001 по 2003 рр. навчалася в докторантурі Рівненського державного гуманітарного університету.
Дисертаційні дослідження:
Кандидатська дисертація на тему «Індивідуальне виховання дітей дошкільного віку у педагогічній спадщині М. Монтессорі» (1997 р., науковий керівник – професор Поніманська Тамара Іллівна).
Докторська дисертація на тему «Теоретико-методичні засади підготовки майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів до інноваційної педагогічної діяльності» (2018 р., науковий консультант – професор Золотухіна Світлана Трохимівна).
Наукові та професійні досягнення:
Член Міжнародної Монтессорі-Асоціації. Має міжнародний сертифікат на звання «Монтессорі-учитель-методист» міжнародної категорії. У 2001 році обрана членом-кореспондентом Міжнародної Академії педагогічних і соціальних наук, у 2013 – членом-кореспондентом Міжнародної Академії наук педагогічної освіти.
Член спеціалізованої вченої ради при Рівненському державному гуманітарному університеті (2010-2011, 2015-2016). Здійснює наукове керівництво аспірантами і здобувачами.
Переможець конкурсу «Науковець року РДГУ» у номінації «Автор року» в 2007, 2013, 2017 рр.
Переможець у номінації «До вершини науки» рейтингу-конкурсу «Успішна жінка – 2019».
Керівник Лабораторії консалтингу дошкільної освіти при кафедрі педагогіки і психології (дошкільної та корекційної) Рівненського державного гуманітарного університету (Наказ РДГУ № 231 осн/д від 28.12.2011 «Про створення лабораторії консалтингу»).
Участь у роботі навчально-науково-методичного комплексу «Прогрес» (Наказ Міністерства освіти і науки України № 809 від 07.12.2006 «Про створення навчально-науково-методичного комплексу «Прогрес»)
З 2019 р. – участь у роботі Лабораторії діагностики і корекції при кафедрі педагогіки і психології (дошкільної та корекційної) Рівненського державного гуманітарного університету (затверджено Вченою радою РДГУ, протокол №5 від 30.05.2019 р.).
З 2019 року – голова осередку в Рівненській області ГО «Всеукраїнська асоціація корекційних педагогів».
Гарант освітньої програми спеціальності 016 «Спеціальна освіта. Логопедія» ступеня освіти «магістр».
Член проєктної групи з розробки освітньої програми спеціальності 012 «Дошкільна освіта» ступеня освіти «магістр».
Член проєктної групи з розробки освітньої програми спеціальності 012 «Дошкільна освіта» ступеня освіти «бакалавр» (2016, 2017, 2018 рр.).
Член редакційної колегії журналу «Інноватика у вихованні», включеного до переліку наукових фахових видань України.
Дійсний член наукової організації «Центр українсько-європейського наукового співробітництва»
Участь у держбюджетних темах:
- Педагогічне проектування засобів гуманізації виховання дітей дошкільного віку в сучасному інноваційному просторі (2006 – 2008 рр.).
- Педагогічні технології соціального розвитку дітей в умовах інноваційних дошкільних закладів (2009 – 2010 рр.).
- Розробка технологій професійної підготовки педагога до роботи в інноваційних дошкільних навчальних закладах (2011 – 2012 рр.).
- Розробка технологій психолого-педагогічного супроводу діяльності вихователя дошкільного навчального закладу в умовах інклюзивної освіти (2013-2014 рр.).
- Розробка інноваційної моделі педагогічної інтеграції дітей з різними освітніми можливостями на основі ідей М. Монтессорі (2015-2016 рр.).
Навчальні дисципліни, які викладає:
Історія дошкільної педагогіки
Інноваційні педагогічні технології у дошкільній освіті
Інноваційні технології у спеціальній освіті
Порівняльна дошкільна педагогіка
Порівняльна спеціальна педагогіка
Автор понад 170 публікацій. Основні публікації:
Journal Indexing Web of Science:
Kateryna H. Trybulkevych, Alla V. Zaitseva, Nataliya M. Lupak, Ilona M. Dychkivska, Tetiana Y. Bortniuk. The Influence Of Social Reflection To Enhance The Efficiency Of Professional Communication Of The In-Service Teachers In The Settings Of Methodical Work. Applied Linguistics Research Journal. ALRJournal, 2020, 4(9). P. 182-189.
Dychkivska I., Rudenko N., Yurchuk O., Pavliuk T., Fedorova N. Innovative technologies as a means of overcoming speech disorders in preschool children. AD ALTA: Journal Оf Interdisciplinary Research. Volume 11, Issue 1, Special Issue XVI. February, 2021. РР. 92-98.
Монографії, підручники, навчальні та методичні посібники:
- Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології: підручник. 3-е вид., доповн. Київ: Академвидав, 2015. 305 с. Має гриф МОН України (лист №1/11 – 493 від 16.01.2012 р.).
- Дичківська І.М. Педагогіка М. Монтессорі: виклики сучасності: монографія. Рівне: Волинські обереги, 2016. 384 с.
- Дичківська І.М. Підготовка майбутніх вихователів дошкільних закладів до інноваційної педагогічної діяльності: теорія і методика: монографія. Рівне: Видавець О. Зень, 2017. 372 с.
- Dychkivska I.M. Rozwój osobowośći pedagoga w koncepcji M. Montessori jako wyznacznik odnowenia jego zawodowego przygotowania Alternatywnemetodywspierajace process kształtowania u ucznia postaw koniecznych do rynku pracy. Warszawa: WSM, 2016. S. 147-154.
- Дослідницька робота студентів: навчально-методичний посібник для здобувачів вищої освіти спеціальності 012 “Дошкільна освіта” / Укл. І. М. Дичківська, Н. М. Горопаха, О. А. Козлюк, О. І. Косарєва, Н. В. Маліновська, Т. О. Павлюк, Н. М. Руденко, О. І. Стєпанова, О. І. Шадюк; За заг. ред. І. М. Дичківської, О. А. Козлюк. Рівне : РДГУ, 2018. 108 с.
- Dychkivska I.M., Uliukaeva I.Сomparative analysis of future preschool teacher training in foreign education systems. SUSTAINABLE development under the conditions of European integration: collective monograph / [editorial Darko Bele, Lidija Weis, Nevenka Maher]. Part І. Ljubljana: Ljubljana School of Business, 2019. S. 79-88.
- Дичківська І.М., Косарєва Г.М. Формування толерантного ставлення до дітей з особливими потребами в умовах інклюзії. Монографія. Рівне: Видавець О. Зень, 2019. 252 с.
- Дослідницька робота здобувачів вищої освіти: навчально-методичний посібник для студентів спеціальності 016 “Спеціальна освіта” / Укл. І. М. Дичківська, О. А. Козлюк, Г. М. Косарєва, О. І. Косарєва, Т. О. Павлюк, Н. М. Руденко, О. І. Степанова, Н. Ф. Федорова, О. В. Войтович, О. І. Юрчук; За заг. ред. І. М. Дичківської, О. А. Козлюк. Рівне: РДГУ, 2019. 112 с.
- Дичківська І.М. Концептуальні засади інклюзивної освіти у вітчизняному та зарубіжному освітньому просторі: порівняльний аспект. Гуманізація освітнього простору спеціальної та інклюзивної освіти: теорія та практика:колект. монографія / За наук. ред. А.А. Колупаєвої, І.М. Дичківської. Рівне: Видавництво Волинські обереги, 2020. С. 36-48.
Наукові публікації у наукових виданнях:
1.Дичківська І.М. Готуємо педагогів до інноваційної діяльності. Заступник директора школи. 2015. №7. С. 4-12.
- Дичківська І.М. Соціально-педагогічні проблеми та перспективи інклюзії у дошкільній освіті. Мат-ли Міжнародного Конгресу зі спеціальної педагогіки, психології та реабілітології: «Освіта дітей з особливими потребами; від інституалізації до інклюзії».Зб. тез доп. / Редкол.: В.В. Засенко, А.А. Колупаєва, Н.І. Лазаренко, З.П. Ленів. Вінниця: ТОВ фірма «Планер», 2016. С. 100–102.
- Дичківська І.М. Інноваційна діяльність майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів у контексті методології синергетичного підходу.Педагогічна освіта: теорія і практика:Збірник наукових праць / [гол. ред. Лабунець В.М.]. Вип.21 (2-2016). Ч. 2. Кам’янець-Подільський, 2016. С. 179–184.
- Дичківська І.М. Теоретичне обґрунтування змісту рефлексивного компонента готовності до інноваційної діяльності майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів.Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти: зб. наук. пр.: наук. зап. Рівнен. держ. гуманіт. ун-ту. Вип. 17(60). Рівне: РДГУ, 2017. С. 300-303.
- Дичківська І.М. Науково-методична система підготовки майбутніх вихователів до інноваційної педагогічної діяльності.Інноватика у вихованні: Зб. наук. пр. Вип. 7. Том 1 / упоряд. О.Б. Петренко; ред. кол.: О.Б. Петренко, Т.С. Ціпан, Н.М. Гринькова та ін. Рівне: РДГУ, 2018. С. 62-74.
- Дичківська І.М. Інноваційна діяльність майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів у контексті методології синергетичного підходу / І.М. Дичківська // Педагогічна освіта: теорія і практика : Збірник наукових праць / Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка; Інститут педагогіки НАПН України [гол. ред. Лабунець В.М.]. Вип. 21 (2-2016). Ч. 2. С. 179–184. (входить до міжнародної науково-метричної бази INDEXCOPERNICUS).
- Дичківська І.М. Кондуктивна педагогіка як ефективний метод абілітації дітей з особливими потребами. Мат-ли Других Міжнародних педагогічних читань пам’яті професора Т. І. Поніманської «Актуальні проблеми дошкільної та спеціальної освіти»,Рівне, 15-16 жовтня 2019. С. 55-56.
- Дичківська І. Невтомна сподвижниця гуманістичного виховання (До 65-річчя від дня народження Тамари Поніманської). Дошкільне виховання. 2019. №9. С. 10-11.
- Дичківська І. Формування міжетнічної толерантності майбутніх вихователів дошкільної освіти у процесі професійної підготовки.Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2019. – Вип. 2. – С. 189-197. (Індексується в наукометричних базах даних: Index Copernicus, Google Scholar).
- Дичківська І.М. Методологічні підходи у системі вимог до сучасного фахівця дошкільної освіти. Інноватика у вихованні: Зб. наук. пр. Вип. 10. / упоряд. О.Б. Петренко; ред. кол.: О.Б. Петренко, Р.С. Сойчук, Т.С. Ціпан та ін. Рівне: РДГУ, 2019. С. 58-66.
- Дичківська І.М., Федорова Н.В., Борисова О.А. Гуманістична технологія М. Монтессорі у системі спеціальної освіти України. Нова педагогічна думка.№103 (№3). 2020. С. 15-17.
Авторські свідоцтва:
№ 47460 від 28.01.2013 – книга «Інноваційні педагогічні технології» (навчальний посібник), автор Дичківська І.М.
№ 50 568 від 06.08.2013 – книга «Інноваційні педагогічні технології» (підручник), автор Дичківська І.М.
№ 505689 від 06.08.2013 – книга «Інноваційні педагогічні технології. Практикум» (навчальний посібник), автор Дичківська І.М.
№ 50571 від 06.08.2013 – навчально-методичний посібник «М. Монтессорі: теорія і технологія», автори І.М. Дичківська, Т.І. Поніманська.
№71081 від 23.03.2017 – книга «Педагогіка М. Монтессорі: виклики сучасності» (монографія), автор Дичківська І.М.
Наукове керівництво здобувача, який одержав документ про присудження наукового ступеня:
Науковий керівник Косарєвої Г. М., яка отримала диплом кандидата наук у 2017 р. (тема кандидатської дисертації «Формування толерантного ставлення до дітей з особливими потребами у майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів», спеціальність 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти).
Науковий керівник Федорової Н. В., яка отримала диплом кандидата наук у 2020 р. (тема кандидатської дисертації «Формування гуманістичної педагогічної позиції майбутніх логопедів», спеціальність 13.00.03 – корекційна педагогіка).
Підготовка призерів олімпіад, конкурсів:
2016 рік – керівництво студенткою Стельмах М., яка посіла третє особисте місце у ІІ турі Всеукраїнської олімпіади зі спеціальності «Дошкільна освіта» (Київський університет імені Бориса Грінченка).
2018 рік – керівництво студенткою магістратури Биднарчук А., яка здобула диплом ІІ ступеня на Всеукраїнському конкурсі студентських наукових робіт у Бердянському державному педагогічному університеті
2019 рік – керівництво здобувачем вищої освіти Ячменник Р., яка посіла третє особисте місце на Всеукраїнській олімпіаді з дошкільної освіти у Харківському національному педагогічному університет імені Г.С.Cковороди.
2021 р. – наукова робота здобувачка другого (магістерського) рівня вищої освіти Савчук М. А. на тему "Лепбук як засіб соціалізації дошкільників у системі освіти сталого розвитку" посіла 1 місце та І етапі Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт із спеціальності 012 Дошкільна освіта.
Нагороди. Нагороджена Знаком «Відмінник освіти України» (2004), Почесною грамотою Міністерства освіти і науки України (2008), Почесною грамотою Національної Академії педагогічних наук України (2015), Почесною грамотою Рівненської обласної Ради (2013), Дипломом міжнародного академічного рейтингу популярності «Золота фортуна» в номінації «За вагомий внесок у справу розбудови України та високий професіоналізм у сфері освіти» (2011), Грамотою конкурсу освітніх технологій журналів МОН України (2010), Почесною грамотою Рівненської міської ради та виконавчого комітету за активну громадську і життєву позицію (2017), Почесною грамотою Рівненської обласної державної адміністрації (2019), Почесними грамотами та подяками ректорату Рівненського державного гуманітарного університету.