2 квітня 2025 року у рамках V Всеукраїнського конкурсу молодих виконавців української інструментальної музики імені Германа Жуковського відбувся V Всеукраїнський науково-методичний семінар з циклу «Сучасний вимір мистецької освіти: завдання, досягнення та перспективи підготовки молодих виконавців», ініційований кафедрою народно-інструментального виконавства факультету музичного мистецтва Рівненського державного гуманітарного університету. Партнерами важливого для музично-освітянської спільноти заходу стали відділ мистецької освіти Інституту педагогіки НАПН України, Інститут проблем виховання НАПН України, Всеукраїнський науково-методичний журнал «Мистецтво та освіта» та ГО «Академія сучасних освітян».

Захід уп’яте традиційно об’єднав у спільній мистецько-освітній площині педагогічних та науково-педагогічних працівників закладів початкової спеціалізованої мистецької освіти, вищої мистецько-педагогічної освіти, загальної мистецької освіти з різних регіонів країни, зокрема для вирішення спільних проблем, що потребують особливої уваги педагогічної спільноти, що особливо загострилися після 24 лютого 2022 року. Передусім обговорювалися гострі питання мистецької освітньої галузі, а саме: україноцентризм освіти та індивідуальної траєкторії здобувачів освіти в умовах війни; психологічна підтримка студентської / учнівської молоді та освітян; специфіка роботи в інклюзивному мистецько-освітньому середовищі; мистецтво у військово-патріотичному вихованні: регіонально-мистецький аспект; педагогічна майстерність концертмейстера як художня комунікація: особливості роботи в умовах дистанційної освіти тощо.

Методологічний вектор роботи семінару було задано виступом голови журі V Всеукраїнського відкритого конкурсу молодих виконавців української інструментальної музики імені Германа Жуковського; музикознавиці, докт. пед. наук, проф., завідувачки відділу мистецької освіти Інституту педагогіки Національної академії педагогічних наук України, членкині Національної Спілки театральних діячів України (м. Київ) Оксани КОМАРОВСЬКОЇ («Динаміка проблем мистецької освіти в оцінках викладачів»), в якому висвітлено актуальні проблеми національного переосмислення змісту навчання мистецтва та українськість художнього мислення і художньої комунікації зі студентською / учнівською молоддю, котрі загострилися після повномасштабного вторгнення рф в Україну;

Учасники заходу переймали цінний досвід роботи в інклюзивному мистецько-освітньому середовищі, яким поділилася докт. пед. наук, проф. спеціальної освіти та психології, завідувачка кафедри спеціальної освіти Хортицької національної навчально-реабілітаційної академії; спец. вищої категорії, викладачка-методистка, завідувачка театральним відділенням Запорізької дитячої музичної школи № 1, докт. пед. наук, проф. (Запорізька область) Маргарита ДЕРГАЧ («Нейропсихологічний підхід у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами в школах початкової мистецької освіти»). Проведене під час реєстрації учасників опитування висвітлило, що близько 60 % педагогів працюють зі здобувачами освіти з особливими освітніми потребами, тому така зустріч була на часі.

Разом з питаннями патріотичного виховання, формуванням національно-культурної ідентичності, національної самосвідомості молоді через мистецтво тощо, які загострилися у зв’язку з повномасштабною війною, найгострішими є проблеми психологічної підтримки не лише молоді, а й освітян та шляхи їхньої творчої реалізації у воєнний час. Саме цій проблематиці був присвячений виступ музичної терапевтки клініки «AMEOS» м. Хальденслєбен (Німеччина), канд. пед. наук, доц. Тетяни СТРОГАЛЬ («Реалізація творчого потенціалу педагогів засобами музичної терапії»).

Значимі аспекти краєзнавчої та просвітницької роботи у сфері вищої мистецької освіти у вкрай важливому векторі національно-патріотичного виховання студентської молоді розкрила директор та член журі V Всеукраїнського відкритого конкурсу молодих виконавців української інструментальної музики імені Германа Жуковського; канд. пед. наук, доц. кафедри народно-інструментального виконавства факультету музичного мистецтва Рівненського державного гуманітарного університету, голова асоціації діячів музичної освіти Рівненського обласного відділення Національної всеукраїнської музичної спілки, член Національної спілки краєзнавців України (Рівненська область) Вікторія ПРОКОПЧУК («Студентська просвітницька діяльність у воєнний час»).

У виступі канд. пед. наук, пров. наук. співроб. лабораторії національно-патріотичного виховання Інституту проблем виховання НАПН України, заст. гол. ред. Всеукраїнського науково-методичного журналу «Мистецтво та освіта» (м. Київ) Вікторії РАГОЗІНОЇ учасники семінару могли ознайомитися із можливостями утвердження української національної ідентичності, удосконалення теоретико-методичної майстерності та популяризації власних здобутків на шпальтах видання («Утвердження української національної ідентичності в умовах воєнного стану: висвітлення теоретико-методичних підходів та педагогічної практики у Всеукраїнському науково-методичному журналі «Мистецтво та освіта»).

Напрям інклюзивної освіти збагатили виступи освітян-практиків, а саме: учасників семінару надихнув унікальний досвід індивідуальної роботи в класі фортепіано в інклюзивному освітньому середовищі викладачки вищої категорії по класу фортепіано КЗМО «Дитяча музична школа №°13 ім. М. Т. Коляди» Харківської міської ради (Харківська область) Олесі ОЛЬХОВСЬКОЇ («Психологічні аспекти індивідуальної роботи з учнями з особливими освітніми потребами в класі фортепіано»).

Виступ директорки Камʼянської школи мистецтв № 2, викладачки фортепіано (Дніпропетровська область) Ксенії ЗУБРІЛІНОЇ був присвячений цікавому досвіду переосмислення діяльності школи та створенню комфортного інклюзивного освітнього середовища під час повномасштабної війни («Особливості адміністративної роботи для організації комфортного освітнього середовища в мистецькій школі для учнів з особливими освітніми потребами»).

У виступі сертифікованого тренера-коуча, засновника та тренера ГО «Академія Сучасних Освітян», канд. пед. наук, доц. кафедри педагогіки і психології КНЗ «Білоцерківський гуманітарно-педагогічний фаховий коледж» (Київська область) Жанни ВИХРЕСТЕНКО йшлося про важливість та способи відновлення психологічного здоров’я молоді («Відновлення психологічного здоров’я здобувачів освіти у воєнний час»).

Актуальні питанні мистецької освіти знайшли відгук на дискусійній платформі. Так, учасники семінару висвітлювали світоглядні та суто методичні питання важливих аспектів навчання музичного мистецтва здобувачів освіти: розробка нових підходів для дистанційної освіти, збереження міжособистісної художньої комунікації у воєнний час, методична та психологічна готовність педагога до навчання молоді в реаліях війни тощо.

Тематика піднятих для обговорення проблемних питань мистецької освіти вкотре засвідчили важливість заходу для педагогічної спільноти у вирішенні стрижневих та найгостріших проблем мистецької освітньої галузі, серед яких виховання духовності особистості, утвердження національно-культурної ідентичності засобами мистецтва та незламна віра в мирне майбутнє.

Модераторами заходу стали: докт. пед. наук, проф., завідувачка відділу мистецької освіти Інституту педагогіки НАПН України Оксана КОМАРОВСЬКА та канд. пед. наук, доц. кафедри народно-інструментального виконавства ФММ РДГУ Вікторія ПРОКОПЧУК.

 

Back to top