ЛІНГВОДИДАКТИЧНИЙ ПРОЄКТ
МОВОЗНАВЦІВ РІВНОГО І ЖИТОМИРА
«…МОЄ СЛОВО ТИХО-СУМНЕ, БОГОБОЯЗЛИВЕ, ЗГАДАЄТЬСЯ…»
(до 200-річчя від дня народження Т. Г. Шевченка)
Нещодавно Україна та світова спільнота широко відзначили 200-річчя від дня народження видатного українського поета й художника Т. Г. Шевченка (постановою ЮНЕСКО 2014 рік проголошено Роком Тараса Шевченка). До ювілею духовного й інтелектуального світоча України авторський колектив викладачів кафедр української мови імені професора К. Ф. Шульжука Рівненського державного гуманітарного університету та Житомирського державного університету імені Івана Франка приурочив реалізацію оригінального лінгводидактичного проєкту (автор ідеї – проф. Вокальчук Г. М.; співрозробники проєкту, відповідальні редактори – проф. Вокальчук Г. М., проф. Мойсієнко В. М.). Унаслідок тривалої самовідданої праці 20 науковців вийшов у світ навчальний посібник Сучасна українська літературна мова : збірник вправ і завдань на матеріалі творів Т. Г. Шевченка (для студентів філологічних спеціальностей вищих навчальних закладів) / Г. М. Вокальчук, В. М. Мойсієнко, Н. А. Адах та ін. ; відп. ред. Г. М. Вокальчук, В. М. Мойсієнко. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. – 298 с. (рецензенти: Загнітко А.П., член-кореспондент НАН України, доктор філологічних наук, професор Донецького національного університету, Степаненко М.І., доктор філологічних наук, професор, ректор Полтавського національного університету імені В.Г. Короленка, Мойсієнко А.К., доктор філологічних наук, професор Київського національного університету імені Тараса Шевченка; автори розділів: Адах Н.А., Вокальчук Г.М., Вокальчук Є.Л., Гаврилюк Н.В., Гримашевич Г.І., Доброльожа Г.М., Дяченко Н.М., Кірілкова Н.В., Конторчук Г.К., Кузьмич О.О., Мойсієнко В.М., Прус В.В., Ричагівська Ю.Є., Степанова О.І., Титаренко В.М., Шкарбан Т.М., Щербачук Н.П., Янчук Н.В., Яценко С.А., Ящук Л.В.).
У посібнику відповідно до кожної теми вишівської програми курсу «Сучасна українська літературна мова», який традиційно викладається студентам філологічних факультетів університетів і відповідає вимогам сучасних стандартів вищої школи, подано систему вправ і завдань на матеріалі поетичних і прозових текстів Т.Г. Шевченка. Відтак уперше в українській лінгводидактиці творчий доробок Кобзаря системно досліджений та екстрапольований на всі розділи фахової дисципліни «Сучасна українська літературна мова». Такий підхід до її вивчення на матеріалі кращих зразків літературної творчості геніального вітчизняного поета дасть змогу майбутнім філологам систематизувати набуті теоретичні знання, виробити й удосконалити практичні вміння й навички лінгвістичного аналізу мовних явищ, глибше осмислити специфіку Шевченкового мовотворчості.
Реалізація зазначеного проєкту вимагала від авторського колективу ретельної науково-дослідницької праці. Так, необхідно було системно вивчити поетичні й прозові художні твори Т. Г. Шевченка, його епістолярій для формування корпусу відповідного ілюстративного матеріалу до кожного розділу курсу «Сучасної української літературної мови». Дидактичний матеріал добирався з текстів Т.Г. Шевченка, опублікованих в академічному виданні: Шевченко Т.Г. Повне зібрання творів: У 12 т. / Редкол.: Є. П. Кирилюк (голова) та ін. – К. : Наук. думка, 1989 – (Т. 1. Поезії, 1837 – 1847 рр. / Упоряд. та комент. В. С. Бородіна та ін.; Ред. В.С. Бородін. – 528 с.; Т. 2. Поезія, 1847 – 1861 1847 рр. / Упоряд. та комент. В.С. Бородіна та ін.; Ред. В.С. Бородін. – 592 с.), а також у виданні, ідентичному 1 – 6 томам «Повного зібрання творів у дванадцяти томах»): Шевченко Т. Г. Повне зібрання творів: У 12 т. / Редкол.: М.Г. Жулинський (голова) та ін.– К.: Наук. думка, 2001 – Т. 1: Поезія 1837-1847 / Перед. слово І. М. Дзюби, М. Г. Жулинськогао. – 784 с.; Т. 2: Поезія 1847-1861. – 784 с.; Т. 6: Листи. Дарчі та власницькі написи. Документи, складені Т. Шевченком або за його участю. – 2003. – 632 с.
Окрім власне вправ і завдань, сформульованих на основі творів Кобзаря, у посібникові представлено матеріали наукових праць із лінгвошевченкознавства, зокрема шевченківської лексикографії – «Словника мови Шевченка» (К., 1964), «Граматично-стилістичного словника Шевченкової мови» Митрополита Іларіона (Вінніпеґ, 1961) «Конкорданції поетичних творів Тараса Шевченка» (Edmonton – Toronto. – 2001) тощо. Такий підхід до презентації шевченкознавчих лінгвістичних студій має на меті сприяти розширенню фахової ерудиції майбутніх учителів-словесників, поглибленню їхньої зацікавленості мовотворчістю Т.Г. Шевченка, стимулюванню власної науково-дослідницької праці в цьому напрямі.
Вправи й завдання мають різний дидактичний характер і навчально-методичне спрямування. До кожної теми курсу «Сучасна українська літературна мова» подано комплекс завдань із 10 – 15 варіантів. Така варіативність наочно демонструє студентам багатство Шевченкового лексикону, розмаїття уживаних ним граматичних форм слів і синтаксичних конструкцій. Варіанти завдань дадуть викладачеві змогу ефективно проводити аудиторну й індивідуальну навчальну роботу зі студентами. Наявність у посібникові узагальнювальних тестів, поза сумнівом, допомагатимуть усвідомленому засвоєнню майбутніми філологами теоретичних знань, виробленню навичок самоконтролю.
Важливо, що в багатьох випадках наведені контексти з творів Т.Г. Шевченка виконують виховну, пізнавальну й мовноестетичну функції, засвідчують актуальність порушених Кобзарем гострих проблем і в наш час. Ілюстративний матеріал посібника слугуватиме реалізації міжпредметних зв’язків із вишівськими курсами «Українська література», «Історія України», «Культурологія» тощо.
Згодом праця рівненських і житомирських мовознавців була суттєво доповнена й видана у столичному видавництві:
Сучасна українська літературна мова: Вправи. Завдання. За творами Т. Г. Шевченка : навч. посіб. / [Н. А. Адах, Г. М. Вокальчук, Є. Л. Вокальчук та ін.] ; за ред. Г. М. Вокальчук, В. М. Мойсієнка. – К. : ВЦ «Академія», 2016. – 224 с. – (Серія «Альма-матер»)..
Українська лінгводидактика поповнилася оригінальною працею, яка стане в нагоді студентам-філологам, учителям-словесникам, а також усім, кого цікавить мовотворчість Т.Г. Шевченка.