Кандидат філологічних наук, доцент.

Закінчила філологічний факультет Рівненського державного педагогічного інституту. У 1999 р. захистила кандидатську дисертацію зі спеціальністі 10.02.01 – українська мова (тема – «Структура складного речення у діалогічному мовленні (на матеріалі художніх творів)»; наук. кер. – член-кореспондент НАН України, доктор філол. наук, проф. Вихованець І. Р.) у  спеціалізованій вченій раді КНУ ім. Т. Шевченка. З вересня 2006 р. – завідувач кафедри методики викладання і культури української мови РДГУ. З 2017 р. – завідувач кафедри стилістики та культури української мови РДГУ.

У 2018-2022 рр. – керівник кафедральної науково-дослідницької теми «Стилістична система сучасної української літературної мови у синхронії та діахронії» (державний реєстраційний номер 0117U007581), а з 2022 року – керує науково-дослідницькою темою «Стилістична система сучасної української літературної мови у контексті когнітивно-дискурсної лінгвістичної парадигми» (державний реєстраційний номер 0121U114717).

Упродовж 2018–2022 рр. – керівник студентської проблемної групи «Стилістичний потенціал засобів синтаксису у діалогічному дискурсі». Організатор Всеукраїнської науково-практичної конференції «Пріоритети філологічної освіти», яка щорічно проводиться на кафедрі. Керівник Центру гуманітарних досліджень, у межах якого започатковано лекторій для здобувачів вищої освіти філологічного факультету та інших факультетів РДГУ.

Автор більше 70 наукових розвідок, учасник всеукраїнських та міжнародних конференцій з актуальних проблем лінгвістики і лінгводидактики. Автор науково-методичних посібників для студентів-філологів вищих навчальних закладів України.

Систематично проводить лекції для вчителів-філологів області, бере участь у методоб’єднаннях викладачів української мови та літератури, української мови (за професійним спрямуванням) вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації та у виїзних засіданнях РОІППО в райони Рівненської області для зустрічі з учителями-філологами. У 2012-2014 рр. – член журі обласного етапу конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів РМАНУМ (секція «Філологія»). З 2015 р. – керівник гуртка «Українська мова» РМАНУМ. У 2018–2022 рр. виконувала обов’язки експерта-консультанта ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови; ІІ етапу Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка; ІІ етапу Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика. Виконує обов’язки експерта-консультанта ІІІ етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з української мови.

Упродовж 2017-2022 рр. підготувала 5 переможців та 22 призери II етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України; 1 переможця та 4 призери (ІІ, ІІ місце) IIІ етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України.

Розробила навчально-методичні матеріали до таких дисциплін та спецкурсів для студентів-філологів: «Стилістика сучасної української літературної мови», «Лінгводидактика вищої школи», «Лінгвістична семантика», «Практикум з української мови», «Комунікативно-прагматичні основи навчання української мови у вищій школі», «Методологія мовознавчих і літературознавчих дисциплін у вищій школі».

На замовлення Рівненського регіонального центру підвищення кваліфікації щорічно розробляє та читає лекції для семінару з ділової української мови для держслужбовців.

За сумлінну працю в галузі науки та освіти, досягнуті успіхи у справі навчання і виховання студентської молоді нагороджена: почесними грамотами  управління освіти і науки Рівненської обласної державної адміністрації; Почесною грамотою Рівненської обласної ради; Почесною грамотою Рівненської обласної державної адміністрації; Подякою Міністерства освіти і науки України.

За системну й результативну роботу з обдарованою учнівською молоддю, підготовку переможців ІІ-ІІІ етапів Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України неодноразово нагороджена почесними грамотами Національного центру «Мала академія наук України» (2014, 2018, 2022 рр.).

Коло наукових інтересів: стилістичні засоби українського синтаксису, синтаксис українського діалогічного мовлення, актуальні проблеми лінгводидактики вищої школи.

 

Основні праці 

Посібники, методичні рекомендації 

Українська мова (за професійним спрямуванням): навчальний посібник для студентів нефілологічних спеціальностей закладів вищої освіти / Н. В. Шульжук, Л. М. Златів, О. М, Антончук, Н. П. Павлюк, Є. Л. Вокальчук, Н. В. Мушировська, О. А. Козіцька. Рівне, 2018. 144 с. (Рекомендовано до друку  вченою радою Рівненського державного гуманітарного університету  (протокол № 8 від 27 вересня 2018 року)).

Шульжук Н. В. Науково-дослідницька робота з української мови: навчально-методичний посібник для студентів філологічних спеціальностей ВНЗ. Рівне-Острог, 2018. 204 c. (Рекомендовано до друку на засіданні вченої ради РДГУ (протокол № 2 від 22 лютого 2018 р.)).

Шульжук Н. В. Стилістика сучасної української літературної мови : навчально-методичний посібник для студентів-філологів вищих навчальних закладів України / перероб. та доп. Рівне-Острог: Вид-во Нац. ун-ту «Острозька академія», Рівне, 2019. 334 с. (Рекомендовано до друку вченою радою Рівненського державного гуманітарного університету (протокол № 3 від 28 березня 2019 року)).

Шульжук Н. В. Практикум з української мови: навчально-методичний посібник для студентів філологічних спеціальностей закладів вищої освіти. Рівне – Острог: Вид-во Нац. ун-ту «Острозька академія», 2019. 226 с. (Рекомендовано до друку вченою радою Рівненського державного гуманітарного університету (протокол № 7 від 29 серпня 2019 р.)).

Шульжук Н. В. Практикум з української мови: завдання для самостійної та індивідуальної роботи студентів філологічних спеціальностей закладів вищої освіти. Рівне–Острог: Вид-во Нац. ун-ту «Острозька академія», 2019. 188 с. (Рекомендовано до друку вченою радою Рівненського державного гуманітарного університету (протокол № 7 від 29 серпня 2019 р.)).

Стилістика сучасної української літературної мови : навчальний посібник для учнів ліцеїв та гімназій. Рівне – Острог : Вид-во Нац. ун-ту «Острозька академія», 2019. 174 с. (Рекомендовано до друку вченою радою Рівненського державного гуманітарного університету (протокол № 7 від 29 серпня 2019 року)).

Шульжук Н. В. Методика викладання української мови у закладах вищої освіти: практичний курс та завдання для самостійної роботи : навч.-метод. посіб. для студентів філологічних спеціальностей ЗВО. Рівне – Острог : Вид-во нац. ун-ту «Острозька академія», 2020. 124 с. (Рекомендовано до друку на засіданні вченої ради РДГУ (протокол № 2 від 27 лютого 2020 р.)).

Шульжук Н. В. Лінгвістична семантика: практичний курс та завдання для самостійної роботи : навч.-метод. посіб. для студ-в філол. спец-й ЗВО. Рівне – Острог : Вид-во нац. ун-ту «Острозька академія», 2021. 128 с. (Рекомендовано до друку на засіданні вченої ради РДГУ (протокол № 2  від 25 лютого 2021 р.)).

Шульжук Н. В. Науково-дослідницька робота з української мови : навч. посіб. для наук керівників та учнів відділення «Мовознавство» (секції «Українська мова») Малої академії наук України. Рівне – Острог : Вид-во нац. ун-ту «Острозька академія», 2022. 222 с. (Рекомендовано до друку на засіданні вченої ради РДГУ (протокол № 1 від 27 січня 2022 р.)).

Шульжук Н. В. Стилістика сучасної української літературної мови : методичні вказівки до виконання самостійної та індивідуальної роботи для здобувачів вищої освіти філологічних спеціальностей ЗВО заочної форми навчання. Рівне – Острог : Вид-во нац. ун-ту «Острозька академія», 2022. 208 с. (Рекомендовано до друку на засіданні навчально-методичної комісії філологічного факультету РДГУ (протокол № 2 від 26 квітня 2022 р.)).

 

Статті

  1. Шульжук Н. В. Діалогічний дискурс у контексті еколінгвістичної проблематики. Наукові записки Національного університету «Острозька академія»»: Серія «Філологія»: наук. журнал. Острог: Вид-во НаУОА, 2020. Вип. 6. С. 135–140.
  2. Шульжук Н. В. Прагмалінгвістичні параметри мовчання як засобу діалогічної комунікації. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвуз. зб. наук. пр. молодих вчених Дрогобиц. держ. пед. ун-ту ім. Івана Франка. Дрогобич, 2021. С. 205–211.
  3. Шульжук Н. В. Семантико-синтаксичний підхід до вивчення поліпредикативних конструкцій у науковому доробку академіка К. Шульжука. Нова педагогічна думка : наук.-метод. журнал. 2021. № 1 (105). С. 80–83.
  4. Шульжук Н. В. Комунікативно-прагматичні виміри конфлікту як результату мовленнєвої агресії. Наукові записки національного університету «Острозька академія»: серія «Філологія» : наук. журнал. Острог : Вид -во НаУОА, 2022. Вип. 13(81). С. 346–350.
  5. Шульжук Н. В. Особливості внутрішньої структури предикативних одиниць у складному реченні українського розмовного літературного мовлення. Актуальні проблеми сучасної філології. Мовознавчі студії : зб. наук. пр. Рівне, 1999. Вип. 7. С. 20–25.
  6. Шульжук Н. В. Семантична структура складного речення у діалогічному мовленні. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені М.Коцюбинського : зб. наук. пр. Вінниця : ВДПУ, 1999. Вип. 1. С. 114–117.
  7. Шульжук Н. В. Особливості структурно-семантичної організації складного речення у діалогічній єдності. Лінгвістичні дослідження : зб. наук. пр. Харків : ХДПУ, 2001. Вип. С. 131–135.
  8. Шульжук Н. В. Пріоритетні підходи до вивчення мовних одиниць в аспекті сучасних наукових лінгвістичних парадигм. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти : зб. наук. пр. : наук. зап. Рівнен. держ. гуманіт. ун-ту. Рівне : РДГУ, 2013. Вип. 6 (49). С. 104–108.
  9. Шульжук Н. В. Стилістичні вправи у процесі формування дискурсивної компетенції студентів-філологів в умовах компетентнісного навчання. Актуальні проблеми сучасної філології. Мовознавчі студії : зб. наук. пр. Рівнен. держ. гуманіт. ун-ту. Рівне ; Острог: Вид-во Нац. ун-ту «Острозька акад.», 2013. Вип. 21 (3). С. 176–182.
  10. Шульжук Н. В. Семантико-граматичні типи складноприєднувальних конструкцій в українському діалогічному мовленні. Наукові записки. Серія «Філологічна». Острог : Вид-во Нац. ун-ту «Острозька акад.», 2013. Вип. 40. С. 122–125.
  11. Шульжук Н. В. Особливості аналізу художнього тексту в контексті поліпарадигмального простору сучасної лінгвістики. Традиційно-інноваційні стратегії сучасного художнього тексту : матеріали регіон. наук.-практ. семінару. Рівне : О. Зень, 2013. С. 240–247.
  12. Шульжук Н. В. Вплив тенденцій розвитку мовознавчої науки на сучасні підходи до професійної мовної освіти. Наукові записки. Серія «Психологія і педагогіка». Острог : Вид-во Нац. ун-ту «Острозька акад.», 2014. Вип. 29. С. 162–166.
  13. Шульжук Н. В. Когнітивно-дискурсивні аспекти навчально-педагогічної комунікації у процесі підготовки фахівців-філологів. Наукові записки. Серія «Філологічна». Острог : Вид-во Нац. ун-ту «Острозька акад.», 2015. Вип. 57. С.225–229.
  14. Шульжук Н. В. Пріоритетні напрями сучасної лінгвістики. Реалізація новітніх підходів у викладанні української мови, української літератури, української мови (за професійним спрямуванням) при підготовці молодших спеціалістів у вищих навчальних закладах І-ІІ р. а. : матеріали методоб’єднання викладачів укр. мови та літ., укр. мови (за проф. спрямуванням) вищ. навч. закл. І-ІІ рівнів акредитації, (11 листоп. 2015 р., м. Рівне). Рівне, 2015. С. 21–29.
  15. Шульжук Н. В. Методика викладання української мови за професійним спрямуванням : проблеми і перспективи. Наукова термінологія нового століття: теоретичні і прикладні виміри : зб. наук. пр. Рівне : НУВГП, 2016. С. 301–306.
  16. Shulzhuk N. Methods of teaching Ukrainian for professional purposes : problems and prospects. Proceedings of the International Conference «Terminology of the New Century : Theoretical and Practical Aspects», (September 15–16, 2016) / Executive editor L. Malevych. Rivne : NUWEE, 2016. Р. 433–439.
  17. Шульжук Н. В. Когнітивно-дискурсивні аспекти мовної особистості у проекції сучасних лінгвістичних наукових парадигм. Міжкультурна комунікація: мова, культура, особистість : зб. наук. пр. РОІППО / уклад. В. П. Лавренчук. Рівне : Волин. обереги, 2016. С. 22–33.
  18. Шульжук Н. В. Проблема сучасного підручника з української мови для учнів середньої та старшої школи. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти : зб. наук. пр. : наук. зап. Рівнен. держ. гуманіт. ун-ту. Рівне : РДГУ, 2017. Вип. 15 (58). С. 110–113.
  19. Шульжук Н. В. Лінгвістична семантика в системі традиційних дисциплін мовознавчого циклу : методичний аспект. Пріоритети філологічної освіти : зб. наук. пр. студентів, магістрантів філологічних спеціальностей вищих навчальних закладів Рівненщини, учнів відділення філології та мистецтвознавства РМАНУМ та учасників науково-практичної конференції «Пріоритети філологічної освіти» (27 жовтня 2016 року). Рівне-Острог : Вид-во Нац. ун-ту «Острозька академія», 2017. С. 19–25.
  20. Шульжук Н. В. Комунікативно-прагматичні основи навчання української мови у вищій школі. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти: зб. наук. пр. : наук. зап. Рівнен. держ. гуманіт. ун-ту. Рівне : РДГУ, 2017. Вип. 16 (59).  С. 45–47.
  21. Шульжук Н. В. Місце лексичної семантики у процесі формування лексико-семантичної компетенції майбутнього словесника. Наукові записки. Серія «Філологічна». Острог : Вид-во Нац. ун-ту «Острозька акад.», 2017. Вип. 68. С. 84–89.
  22. Шульжук Н. В. Українська мова за професійним спрямуванням: метод. аспект. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія № 8. Філологічні науки (мовознавство і літературознавство) : зб. наук. пр. / відп. ред. : О. І. Леута, С. В. Шевчук.– Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. Вип. 9. С. 145–153.
  23. Шульжук Н. В. Проблема сучасного підручника з української мови для учнів середньої та старшої школи. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти : зб. наук. пр. : наук. зап. Рівнен. держ. гуманіт. ун-ту. Рівне : РДГУ, 2017. Вип. 15 (58). С. 110–113.
  24. Шульжук Н. В. Лінгвістична семантика в системі традиційних дисциплін мовознавчого циклу: метод. аспект. Пріоритети філологічної освіти : зб. наук. пр. студентів, магістрантів філол. спец. вищ. навч. закл. Рівненщини, учнів від-ня філології та мистецтвознавства РМАНУМ та учасників наук.-практ. конф. «Пріоритети філологічної освіти», (27 жовт. 2016 р.). Рівне ; Острог : Вид-во Нац. ун-ту «Острозька акад.», 2017. С.19–25.
  25. Шульжук Н. В. Проблеми опису діалогічного мовлення у контексті когнітивно-дискурсної лінгвістичної парадигми. Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка : Філологічні науки : зб. наук. пр. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2018. Вип. 46. С. 181–186. 
  26. Шульжук Н. В. Парцеляція у структурі діалогічного дискурсу: комунікативно-прагматичний аспект. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Філологія : зб. наук. пр. Одеса, 2018. Вип. 32, т. 3. С. 140–143. 
  27. Шульжук Н. В. Складноприєдувальні конструкції в діалогічному дискурсі: комунікативно-прагматичний аспект. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологія»: наук. журнал. Острог : Вид-во Нац. ун-ту «Острозька академія» 2019. Вип. 5 (73). С. 177–180.
  28. Шульжук Н. В. Особливості лінгвістичного аналізу художнього тексту як прагматично-комунікативної єдності. Лінгвостилістичні студії : наук. журн. Луцьк : Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки. 2019. Вип. 10. С. 178–186.
  29. Шульжук Н. В. Проблема формування мовної особистості школяра: комунікативно-прагматичний аспект. Нова педагогічна думка : наук.-метод. журнал. 2019. № 3 (99). С. 108–111.
  30. Шульжук Н. В. Еколінгвістичний вимір діалогічного дискурсу. The 3 rd International scientific and practical conference «Science, society, education: topical issues and development prospects» (February 17-18, 2020) SPC «Sci-conf.com.ua», Kharkiv, Ukraine. 2020. р. 321–326.
  31. Шульжук Н. В. Комунікативно орієнтовані дисципліни у процесі формування комунікативно-прагматичних умінь майбутніх філологів. Актуальні проблеми лінгводидактики в сучасному освітньому середовищі : матер. всеукр. наук.-практ. інтернет-конф., м. Тернопіль, 6 листопада 2020 р. С. 74–79.
  32. Шульжук Н. В. Мовчання як нульовий мовленнєвий акт у структурі діалогічного дискурсу. Лексико-граматична система української мови в комунікативному вимірі : зб. матер. Міжнарод. наук. інтернет-конф. (12–13 березня 2020 року, НУОА). Острог : Вид-во Нац. ун-ту «Острозька академія», 2020. С. 44–47.
  33. Шульжук Н. В. Проблема складного багатокомпонентного речення у науковому доробку академіка К. Ф. Шульжука. Лінгвістичні студії молодих дослідників : зб. наук. пр. Рівне, 2020. Вип. 11. С. 15–23.
  34. Шульжук Н. В. Проблематика лінгвістичних досліджень учнів-членів РМАНУМ (секція «Українська мова»). Пріоритети філологічної освіти : зб. наук. пр. студентів, магістрантів філологічних спеціальностей вищих навчальних закладів Рівненщини, учнів відділення філології та мистецтвознавства РМАНУМ. Рівне-Острог : Вид-во Нац. ун-ту «Острозька академія», 2020. Вип. 8. С. 113–124.
  35. Шульжук Н. В., Матящук М. М. Засоби експресивного синтаксису в психологічному романі «Поза межами болю» О. Турянського: матер. ХІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. здоб. вищої освіти та молодих науковців «Наука, освіта, суспільство очима молодих» (2020 р., РДГУ).
  36. Шульжук Н. В., Равліковська М. М. Вставлені конструкції у науково-навчальному дискурсі академіка К. Ф. Шульжук : матер. ХІІІ Міжнар. наук.-практич. конф. здоб. вищої освіти та молодих науковців «Наука, освіта, суспільство очима молодих» (2020 р., РДГУ).
  37. Шульжук Н. В. Прагмалінгвістика у системі підготовки філолога. Сучасні тенденції та концептуальні шляхи розвитку освіти і педагогіки : матер. міжнар. наук.-практ. конф. (м. Київ, 27 січня 2021 р.). Київ, 2021. С. 303–310.
  38. Шульжук Н. В. Аспекти дослідження мовчання як засобу комунікації у контексті проблемного поля лінгвістичної прагматики. Сучасні виклики і актуальні проблеми науки, освіти та виробництва: міжгалузеві диспути : матер. мультидисцип. наук.-практ. конф. (м. Київ, 29 січня 2021 р.). Київ, 2021. С. 441–447.
  39. Шульжук Н. В. Проблематика лінгвістичних досліджень учнів-членів РМАНУМ (секція «Українська мова»). Пріоритети філологічної освіти : зб. наук. пр. студентів, магістрантів філологічних спеціальностей вищих навчальних закладів Рівненщини, учнів відділення філології та мистецтвознавства РМАНУМ. Рівне-Острог : Вид-во Нац. ун-ту «Острозька академія», 2021. Вип. 9. С. 100–107.
  40. Шульжук Н. В. Проблема формування комунікативно-прагматичних умінь у майбутніх філологів. Професійна підготовка майбутнього філолога : мовознавчий, літературознавчий та лінгводидактичний аспекти : колективна електронна монографія. Острог : Вид-во Нац. ун-ту «Острозька академія», 2021. С. 252–263.
  41. Шульжук Н. В. Особливості семантичної структури речення у діалогічному дискурсі. Проблеми лінгвістичної семантики : VІ Міжнародна науково-практична інтернет-конференція (19 листопада 2021 р.) : зб. матер. Рівне : РДГУ, 2022. С. 95–101.
  42. Шульжук Н. В. Прагмалінгвістичні виміри конфлікту як деструктивної мовленнєвої взаємодії. Сучасні проблеми германського та романського мовознавства : VІІ Міжнародна науково-практична інтернет-конференція (15 лютого 2022 р.) : збірник матеріалів. Рівне : РДГУ, 2022. С. 96–101.
  43. Шульжук Н. В. Емоційно-ціннісний підхід до формування комунікативної компетенції мовця. The 7 th International scientific and practical conference «Topical issues of modern science, society and education‖» : матер. міжнар. наук.-практ. конф. (м. Харків, 29–31 січня 2022 р.). Харків, 2022. С. 1532–1538.
  44. Шульжук Н. В. Проблематика лінгвістичних досліджень учнів-членів РМАНУМ (секція «Українська мова»). Пріоритети філологічної освіти : зб. наук. пр. студентів, магістрантів філологічних спеціальностей вищих навчальних закладів Рівненщини, учнів відділення філології та мистецтвознавства РМАНУМ. Рівне-Острог : Вид-во Нац. ун-ту «Острозька академія», 2022. Вип. 10. С. 133–1142.
  45. Шульжук Н. В. Взаємодія формально-синтаксичної, семантичної та комунікативної організації діалогічної репліки. Проблеми лінгвістичної семантики : VІІ Міжнародна науково-практична інтернет-конференція (18 листопада 2022 р.) : зб. матер. Рівне : РДГУ, 2022. С. 85–91.

 

Back to top